Wat er niet gezegd wordt | Sacha Beets

Deep Democracy en Leiderschap in de praktijk

19,50

In Stock

In het nieuws

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen

News Reviews

We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?

Boekinformatie

ISBN 9789089840219
Aantal bladzijden 160
Afmetingen 224 x 154 x 12 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever Heart Media Groep B.V
Auteur Sacha Beets (auteur)

Sacha Beets (1970 ) heeft een brede ervaring als adviseur/procesbegeleider. Al jaren begeleidt ze allerlei organisaties bij veranderingen op het gebied van leiderschap, communicatie, samenwerking en cultuurvraagstukken. Als leider samen met je team op zoek gaan naar betekenisgeving: dat is wat haar betreft de belangrijkste opgave en de meest prikkelende uitdaging. Welke zienswijzen of aanpak je daarbij ook hanteert, het goede gesprek is altijd essentieel.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 30-09-2022
Inhoud Introductie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Voorwoord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 1 De eerste opdracht & het leerzonemodel . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 2 Een leukere werkomgeving, bestemming bereikt . . . . . . . . . 19 3 Tegenstellingen uitvergroten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 4 Ranking: wat levert punten op? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 5 Jezelf als instrument inzetten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 5.1 Spiegelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 6 Uitzoomen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 7 De methodes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 7.1 Bridging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 7.2 Warming-up . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 7.3 Praktische opdracht: eigenwaarde verstevigen . . . . . . . . . . . . . . . . 45 7.4 Samenwerking en afspraken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 8 Lessen uit mijn leven . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 8.1 Sankofa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 9 Deep Democracy: de achtergrond . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 9.1 Deep Democracy, de Lewis-methode . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 10 Deep Democracy: de theorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 10.1 De wijsheid van de minderheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 10.2 De ijsberg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 10.3 Vissen en haaien en de sabotagelijn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 10.4 Roltheorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 10.5 Groter en kleiner dan een individu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 11 Deep Democracy: de praktijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 11.1 Metaskills . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 11.2 Hulpvraag: de zorginstelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 11.3 De vijf stappen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 11.4 Gesprek op voeten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 11.5 Het weerbericht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 12 De systemische bril . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 12.1 De achtergrond . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 12.2 De theorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 12.3 Systemisch advies in de praktijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 13 De bril van de corporate antropoloog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 13.1 Corporate antropologie: toepasbaarheid en theorie . . . . . . . . . . 120 13.2 Besluitvorming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 13.3 Corporate antropologie in de praktijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 14 Leiderschap: theorieën en inspiratie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 14.1 Mindell en leiderschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 14.2 De veldtheorie van Lewin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 14.3 De piramide van Lencioni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 14.4 Leiderschap binnen de systeemdynamiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 15 Mijn visie op leiderschap in de twintigste eeuw . . . . . . . . . 136 15.1 De zes cruciale facetten van leiderschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 15.2 Leiderschap: de praktijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 16 Hoe het allemaal samenkomt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Verder lezen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Dankjewel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Verder leren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Heart Media Groep en Boekfunding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157