Wat er niet gezegd wordt | Sacha Beets
Deep Democracy en Leiderschap in de praktijk
€19,50
In Stock
News Reviews
We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?
Boekinformatie
ISBN | 9789089840219 |
---|---|
Aantal bladzijden | 160 |
Afmetingen | 224 x 154 x 12 mm |
Afwerking | Paperback / softback |
Uitgever | Heart Media Groep B.V |
Auteur | Sacha Beets (auteur) Sacha Beets (1970 ) heeft een brede ervaring als adviseur/procesbegeleider. Al jaren begeleidt ze allerlei organisaties bij veranderingen op het gebied van leiderschap, communicatie, samenwerking en cultuurvraagstukken. Als leider samen met je team op zoek gaan naar betekenisgeving: dat is wat haar betreft de belangrijkste opgave en de meest prikkelende uitdaging. Welke zienswijzen of aanpak je daarbij ook hanteert, het goede gesprek is altijd essentieel. |
Geïllustreerd | Neen |
Druk | 1 |
Datum van uitgifte | 30-09-2022 |
Inhoud
Introductie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Voorwoord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1 De eerste opdracht & het leerzonemodel . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2 Een leukere werkomgeving, bestemming bereikt . . . . . . . . . 19
3 Tegenstellingen uitvergroten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
4 Ranking: wat levert punten op? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
5 Jezelf als instrument inzetten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
5.1 Spiegelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
6 Uitzoomen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
7 De methodes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
7.1 Bridging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
7.2 Warming-up . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
7.3 Praktische opdracht: eigenwaarde verstevigen . . . . . . . . . . . . . . . . 45
7.4 Samenwerking en afspraken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
8 Lessen uit mijn leven . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
8.1 Sankofa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
9 Deep Democracy: de achtergrond . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
9.1 Deep Democracy, de Lewis-methode . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
10 Deep Democracy: de theorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
10.1 De wijsheid van de minderheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
10.2 De ijsberg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
10.3 Vissen en haaien en de sabotagelijn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
10.4 Roltheorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
10.5 Groter en kleiner dan een individu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
11 Deep Democracy: de praktijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
11.1 Metaskills . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
11.2 Hulpvraag: de zorginstelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
11.3 De vijf stappen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
11.4 Gesprek op voeten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
11.5 Het weerbericht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
12 De systemische bril . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
12.1 De achtergrond . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
12.2 De theorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
12.3 Systemisch advies in de praktijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
13 De bril van de corporate antropoloog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
13.1 Corporate antropologie: toepasbaarheid en theorie . . . . . . . . . . 120
13.2 Besluitvorming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
13.3 Corporate antropologie in de praktijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
14 Leiderschap: theorieën en inspiratie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
14.1 Mindell en leiderschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
14.2 De veldtheorie van Lewin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
14.3 De piramide van Lencioni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
14.4 Leiderschap binnen de systeemdynamiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
15 Mijn visie op leiderschap in de twintigste eeuw . . . . . . . . . 136
15.1 De zes cruciale facetten van leiderschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
15.2 Leiderschap: de praktijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
16 Hoe het allemaal samenkomt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Verder lezen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Dankjewel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Verder leren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Heart Media Groep en Boekfunding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen