Slijpen aan de geest | John Kroon
Op 1 oktober 1970 verscheen in Nederland een nieuwe krant: NRC Handelsblad. Het resultaat van een fusie tussen twee oude dagbladen, beide opgericht in de negentiende eeuw, die ten onder dreigden te gaan. NRC Handelsblad bestaat nu vijftig jaar en ontwikkelde zich na een moeizame beginfase tot een krant die op de golven van de tijdgeest bleef zoeken naar de nuance. De ‘Slijpsteen voor de geest’, de slogan waarmee de krant zich een tijd lang afficheerde, bleek in het ontzuilende Nederland in een behoefte te voorzien. Het dagblad mikte met succes op de hoger opgeleide Nederlanders – en verder op iedereen die ‘bereid is na te denken’. In de afgelopen halve eeuw veranderde er veel bij de krant. Wat bleef was de liberale geest, zoals vastgelegd in ‘Onze beginselen’, die in 1970 werden geformuleerd en onverminderd bleven gelden. Bovenal bleef NRC Handelsblad journalistiek bedrijven die de krant soms in botsing bracht met de buitenwacht, zoals het Koninklijk Huis en de aanhangers van de politicus Pim Fortuyn. In Slijpen aan de geest beschrijft John Kroon de journalistieke geschiedenis van NRC Handelsblad, de interne en externe ruzies, plagiaataffaires, de rol van uiteenlopende columnisten als J.L. Heldring, Youp van ’t Hek, H.J.A. Hofland en Thierry Baudet, stakingen die geen stakingen mochten heten en rechtszaken die de krant meestal won.
John Kroon (1952) werkte dertig jaar als journalist in verschillende functies bij NRC Handelsblad, onder andere als adjunct-hoofdredacteur en commentator. Hij is redacteur van het wielertijdschrift De Muur.
€39,99
In Stock
In het nieuws
Boekinformatie
ISBN | 9789044641318 |
---|---|
Aantal bladzijden | 384 |
Afmetingen | 235 x 155 x 43 mm |
Afwerking | Hardback |
Uitgever | Prometheus, Uitgeverij |
Auteur | John Kroon (auteur) |
Geïllustreerd | Neen |
Druk | 1 |
Datum van uitgifte | 29-01-2021 |
Misschien ook interessant
-
Nieuw !
Haring van Vlaring | J.G. Zonne
€26,90 Meer informatie -
Nieuw !
Common food | Rachid Lamrabat
€19,99Vooraf bestellenEten is genieten, samenkomen, experimenteren, jezelf uitdrukken. De tijd dat we enkel eten om te leven lijkt voorbij. De exotische keuken is dankbare bron van inspiratie om onze foodcultuur te inspireren en te verrijken.
De gretigheid waarmee we nieuwe smaken tot ons nem ...
-
Nieuw !
De dwaling van de beeldenstormer | Koen Lemmens
€21,98In winkelmandDeze bundel houdt een fris pleidooi om bewust om te gaan met onze traditie, want als we vandaag zijn wie we zijn, is dat ook te danken aan de vorige generaties. De tien essays handelen over onze identiteit, als individu, maar ook als lid van een ruimer sociaal en cultureel-his ...
-
Nieuw !
(Af)leren | Olivia Rutazibwa
€10,00 Vooraf bestellen -
Nieuw !
Onze wereld nieuw denken | Maja Göpel
€21,98De wereld staat op een kantelpunt. We zijn nog nooit zo welvarend geweest, maar er is crisis waar we ook kijken. Het is tijd om onze waarden en principes te herzien, nieuwe doelen te stellen en een manier van leven te vinden die ook voor de planeet houdbaar is. Maja Göpel nodigt ...In winkelmand -
Nieuw !
Het polderkartel | Martin Pikaart
€21,50 Vooraf bestellen -
Nieuw !
The Culture Map | Erin Meyer
€15,00In deze tijd van globalisering en virtuele netwerken is het essentieel dat je kunt omgaan met cultuurverschillen. Erin Meyer is je gids op dit subtiele en soms verraderlijke terrein. In The Culture Map, dat internationaal uitgroeide tot hét handboek op dit gebied, beschrijft ze ...Vooraf bestellen -
Nieuw !
Be the story | Tom Rumes
€25,98Vooraf bestellenVerhalen vertellen zich vandaag langs verschillende kanalen tegelijk. Politieke verkiezingen bijvoorbeeld vinden plaats in het stemhokje, maar evenzeer via verslaggeving in kranten en op televisie, of in felle Twitterdebatten. De verhalen van vandaag beleef je in een verspreid ...
Er zijn nog geen beoordelingen.