Schoolweigering | Nele van Driessche
Als schoollopen niet meer lukt
Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was.
Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen:
‘Ik kan niet naar school, het gaat niet.’
Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan grote emotionele ontreddering teweeg. Schoolweigering is een complexe problematiek die de jongere, het gezin, de school en de hulpverlening uitdaagt. In dit boek belichten de auteurs het fenomeen vanuit deze verschillende perspectieven. Ze vertrekken hierbij vanuit het werkveld en de vakliteratuur.
Dit boek biedt concrete handvatten en een ruimer werkmodel voor de aanpak van schoolweigering.
De top 10 van de tips geven we alvast mee:
1. De realiteit bij schoolweigeraars en hun context is soms harder dan we ons kunnen voorstellen. Deze realiteit proberen te begrijpen, los van elk oordeel, is een basispijler in het werken met schoolweigering.
2. Blijven zoeken naar de oorzaak van de schoolweigering is niet zinvol wanneer dit het traject van de jongere vertraagt. Ook al is niet alles duidelijk: we moeten verder.
3. Wachten tot die ene “gespecialiseerde hulpverlener” beschikbaar is, is contraproductief. De gezinscontext, school en eerstelijns hulpverlener kunnen al heel wat betekenen.
4. Een netwerk rond de jongere met een centrale keyworker is een noodzaak in de vaak moeizame weg terug naar school.
5. Verbinding tussen alle betrokkenen is cruciaal in elke fase, zowel preventief als curatief.
6. Activatie is belangrijk, zowel voor de jongere als voor de andere actoren in het netwerk. Een actieve positie van alle betrokkenen draagt bij tot het opnemen van verantwoordelijkheid en een gevoel van competentie.
7. Probeer de mogelijkheden ook steeds te zien, in plaats van enkel de moeilijkheden.
8. “Het ijzer smeden als het koud is” geldt bij schoolweigering. Interventies brengen weinig soelaas bij emotionele onrust.
9. Het weten staat soms het leren in de weg. Te snel een antwoord klaar hebben, verhindert ons om voldoende voeling te hebben met de jongere en context.
10. Hou vol.
Iedereen die met schoolweigering geconfronteerd wordt, zal zich met dit boek geïnspireerd weten om meteen aan de slag te gaan.
Nele Van Driessche, master in de klinische psychologie, werkt op De Kaap, dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van Karus. Ze is teamcoördinator van de dagbehandelingsgroep die zich richt op jongeren met schoolweigering.
Gino Ameye is master in de klinische psychologie en zorgmanager in Karus. Hij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren met schoolweigering. Hij werkte mee aan het onderzoek ‘Angst voor de schoolpoort’ van HOGENT.
Griet De Nys is master in de pedagogische wetenschappen. Ze is lector en studiebegeleider aan de lerarenopleiding van HOGENT en werkte mee aan het onderzoek ‘Angst voor de schoolpoort’ van HOGENT.
€25,99
News Reviews
We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?
Boekinformatie
ISBN | 9789463714044 |
---|---|
Aantal bladzijden | 164 |
Afmetingen | 242 x 172 x 12 mm |
Afwerking | Paperback / softback |
Uitgever | Gompel & Svacina B.V. |
Auteur | Nele van Driessche (auteur) Gino Ameye (auteur) Griet de Nys (auteur) |
Geïllustreerd | Neen |
Druk | 1 |
Datum van uitgifte | 04-11-2022 |
Misschien ook interessant
-
Nieuw !
Goed genoeg ouderschap | Alain de Botton
€24,99Hoe je je kinderen tot tevreden, interessante en veerkrachtige mensen kunt opvoeden.Vooraf bestellen -
Nieuw !
Blended learning design | Barend Last
€34,95Teaching can be done in many ways: in a group or individually, face-to face or online, synchronously or asynchronously. Each of these ways requires its own approach. When you know how to combine them in the right way, you enrich the student’s learning experience. That combinati ...Toevoegen aan winkelwagen -
Nieuw !
Maak veiligheid voelbaar | Annemiek Grijpma
€19,95Werk jij met mensen met een verstandelijke beperking en wil je ontspannen en met plezier je werk doen, dan is het essentieel dat zowel jij als je cliënt zich veilig voelen. Hoe je veiligheid voelbaar maakt en de kracht daarvan ervaart, lees je in dit boek. Als je een verstand ...Toevoegen aan winkelwagen -
Nieuw !
Een beeld van een kind | Lieselot De Wilde
€50,00Kan opvoedingsondersteuning armoede voorkomen? Kennen jongeren van 16 al genoeg van politiek om te mogen stemmen? Verkopen boeken vol opvoedingsadvies als zoete broodjes omdat ouders het noorden kwijt zijn of is opvoeden ingewikkelder geworden?Vooraf bestellen
Hoe we actuele pedagogische d ... -
Nieuw !
Tekenpraat | Jason Meijer
€20,00Praten over wat niet goed gaat en oplossingen zoeken en verwoorden is vaak moeilijk voor kinderen en jongeren. Tekeningen bieden daarom een enorme meerwaarde in een gesprek. Tekenpraat is een boek waar je meteen praktisch mee aan de slag kunt. Het richt zich tot ouders en ...Vooraf bestellen -
Nieuw !
Een prachtige gevangenis | Gunilla Ladberg
€14,74Gunilla Ladberg is een Zweedse onderwijspsycholoog met een bijzondere belangstelling voor de menselijke hersenen. Want daarmee bedenken we de prachtigste dingen. Maar de hersenen behoren ook tot onze kwetsbaarste organen. Je hoeft geen Alzheimerpatiënt of verkeersslacht ...Lees meer -
Nieuw !
Operatieve zorg en technieken – Algemene chirurgie | Daniëlle Blom
€99,96Dit leerboek biedt inzicht in de theoretische en praktische aspecten van de AlgemeneChirurgie, waaronder de gastro-intestinale, endocriene en oncologische chirurgie. De achtergrondinformatie en de beschreven pre-, per- en postoperatieve fasen van de ingrepen ...Vooraf bestellenNieuw !Ik ben een pleegkind… en nu? | Lyona Rose
€13,98 Vooraf bestellen
- Van Jan Vanriet tot Cees Nooteboom: nieuw werk op de plank
- Jan Lampo breekt lans voor Piet van Aken
- Benno Barnard pakt uit met proustiaanse debuutroman
- Van Jeroen Olyslaegers tot Joachim Pohlmann: top 5 literaire fictie 2022
- Van Luckas Vander Taelen tot Bart Van Loo: top vijf literaire non-fictie 2022
- Simon Sebag Montefiore schreef boek van het jaar
- Tien Titels Tegen Tien Euro
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen