Safety-II | Jan Dillen
Een Copernicaanse revolutie in de veiligheidskunde
De veiligheidskunde heeft een plateau bereikt. De arbeidsongevallenstatistieken verbeteren nauwelijks, ondanks een de-industrialisatie en een enorme export van arbeidsongevallen naar het buitenland. De traditionele veiligheid heeft dus afgedaan en een andere aanpak is nodig. Deze andere aanpak staat haaks op de bureaucratische veiligheid van steeds meer papierwerk, steeds meer veiligheidsprocedures en -instructies die niemand leest, steeds meer controlerondjes lopen om de naleving na te gaan, steeds meer risicobeoordelingen, enz. Deze traditionele veiligheid – Safety-I – werkt ook demotiverend op de werknemers, die hierdoor afkerig staan tegenover de preventieadviseur: een cynische houding van “hij is daar weer met een of ander nieuw ding” is het gevolg van deze klassieke veiligheidsaanpak. Deze houding wordt versterkt door straffende arbeidsongevallenonderzoeken waar onmiddellijk gekeken wordt naar de menselijke fout, i.c. de niet-naleving van een veiligheidsprocedure of -instructie. Deze oude benadering, gebaseerd op controle, veiligheidsprocedures, arbeidsongevallenonderzoeken of risicobeoordelingen, noemen we dus Safety-I of traditionele, bureaucratische veiligheid.
Neen, de nieuwe benadering zal meer motiverend zijn voor de operationele werknemers. Geen onhaalbare zero-doelstellingen. Geen starheid maar flexibiliteit om zich permanent te kunnen aanpassen aan onvoorziene zaken, beperkingen en nieuwe risico’s. Ook de toepassing van veiligheidsprocedures en -instructies, de one way of executing wordt losgelaten. Procedures en instructies worden richtlijnen en geven het kader aan waarbinnen kan gewerkt worden. Maar binnen dit kader hebben de operationele werknemers de nodige vrijheid. Deze nieuwe benadering is een Safety-II-benadering.
Safety-II gaat dus meer uit van een voortdurende verandering en een permanente aanpassing van handelen in complexe organisaties met vaak goede en soms ongewenste uitkomsten. Leren, onzekerheid en – indien nodig – “naast de regels werken” zijn in Safety-II nodig bij onvoorziene situaties. Leren van incidenten zat al in Safety-I, maar lijkt nog centraler te staan in Safety-II. Het gaat dan niet om het leren van het negatieve, maar wel van positieve gebeurtenissen. Het gaat immers meestal goed; en hoe dat komt, dat gaan we in Safety-II meer onderzoeken: niet kijken naar waarom iets misgaat, maar kijken naar goed verlopende processen, wat meer energie geeft dan de negatieve aanpak van Safety-I. Kijken naar wat goed gaat, geeft focus op de best practices. De Safety-II-preventieadviseur kijkt dus naar wat goed gaat: hij zoekt de best practices op het gebied van gezond en veilig werken. Deze best practices zullen dan worden uitgewisseld met de operationele werknemers. In dit boek probeer ik deze best practices van Safety-II op een praktische manier toe te lichten aan de hand van arbeidsongevallen. Hoe kunnen we naar deze ongevallen kijken vanuit een Safety-II-bril?
Het boek “Van 50 naar 100 arbeidsongevallen – Relatie tussen wet- en regelgeving en Safety-II” dat recent ook bij Maklu Uitgevers verscheen, bespreekt aan de hand van vele ongevallen de in dit boek weergegeven visie op Safety-II.
€39,00
News Reviews
We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?
Boekinformatie
ISBN | 9789046611906 |
---|---|
Aantal bladzijden | 120 |
Afmetingen | 242 x 163 x 12 mm |
Afwerking | Paperback / softback |
Uitgever | Maklu, Uitgever |
Auteur | Jan Dillen (auteur) |
Geïllustreerd | Neen |
Druk | 1 |
Datum van uitgifte | 21-02-2023 |
Misschien ook interessant
-
Nieuw !
Kennis als anker voor beleid | Wim Derksen
€45,00Dit boek analyseert de relatie tussen kennis en beleid en biedt handreikingen hoe het beter kan.Toevoegen aan winkelwagen -
Nieuw !
Pitchen met power | Ralph Fleuren
€21,50 Vooraf bestellen -
Nieuw !
Navigate | Philippe Bailleur
€39,99Vooraf bestellenDe turbulenter wordende realiteit blijkt bijzonder uitdagend te zijn voor organisaties. Meer dan ooit hebben we leiders nodig die in staat zijn om te navigeren op steeds complexer wordend terrein. Het vormgeven van de organisatie is daarbij een onontbeerlijke factor.
Di ...
-
Nieuw !
Stoïcijns groeien zonder leadgeneratie | Jaap Jacobs
€33,00Vooraf bestellenJe wilt nieuwe klanten aantrekken. Klanten waar je graag voor werkt. En klanten die vooral een gezonde marge opleveren.
Maar de markt is overspannen. Dus vecht je om alle aandacht en leads. Je leads via campagnes en downloads converteren niet meer. Nieuwe content maken ...
-
Nieuw !
Maken en raken | Perry ten Hoor
€25,01Voor veel communicatie- en creatiestudenten gaat er een wereld open wanneer ze in de praktijk van een reclamebureau belanden. Vaak hebben ze geen idee hoe communicatie of creatie werkt in ‘het echt’. Laat staan dat ze elkaars discipline kennen. Juist in het reclamevak komen d ...Vooraf bestellen -
Nieuw !
Trouwe klanten bestaan wel! | Rob Punselie
€24,99Trouwe klanten zijn niet meer vanzelfsprekend. Hoe trouw is jouw klant eigenlijk als een nieuwe toetreder voor de helft van de prijs levert? Digitalisering en nieuwe businessmodellen maken dat overstappen naar een andere aanbieder heel eenvoudig is. Kernprobleem daarbij is dat v ...Vooraf bestellen -
Nieuw !
Het Contentspel | Marthe Van Campenhout
€29,99 Vooraf bestellen -
Nieuw !
De Drie Sleutelvragen | Syllabus | Edwin Middelkoop, MBA
€75,01Langs de weg van Helder Zijn en Helder Doen op een ontdekkingstocht naar het ontvankelijke midden, een staat van zijn waarbij je in een flow van co-creëren en manifesteren komt. Als verbond met het grote geheel, waarbij je jouw deel aan het creatieproces bijdraagt in de volle w ...Lees meer
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen