Nudging & Overtuigen | Reinout Van Zandycke

Gedragsverandering in de praktijk met meer dan 100 voorbeelden & concrete inzichtenen

29,00

In Stock

In het nieuws

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen

News Reviews

We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?

Boekinformatie

ISBN 9789048642069
Aantal bladzijden 176
Afmetingen 241 x 161 x 13 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever die Keure Uitgeverij-Drukkerij NV
Auteur Reinout Van Zandycke (auteur)

Ciska Wybo (auteur)
Ciska Wybo behaalde een master in de klinische psychologie aan de Universiteit Gent en ondersteunt het team van Exposure in zijn activiteiten omtrent nudging. Na eerdere ervaring in hr werkt zij nu voor VAD, het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs. Reinout Van Zandycke is zaakvoerder van Exposure, een communicatiebureau dat zich specialiseert in de psychologie van het overtuigen. Hij adviseert bedrijven, organisaties en politici. Daarnaast doceert hij aan verschillende opleidingsinstituten over nudging.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 16-09-2021
VOORWOORD WAT IS NUDGING? De opkomst van nudging Wat maakt nudging nu nudging? Sludging HET KOMPAS VOOR VERANDERING: HOE START JE MET NUDGING? Fase 1. Analyse Stap 1. Selectie: is het probleem op te lossen met nudging? Stap 2. Probleemanalyse: wat wil ik veranderen? Stap 3. Doelgroep: wie wil ik nudgen? Stap 4. Doelstelling: wat wil ik bereiken? Fase 2. Ontwerp Fase 3. Evaluatie ANKERS (ANCHORING) – DE ANKERHEURISTIEK VERLIESAVERSIE (LOSS AVERSION) Schrijf in een verliesframe STANDAARDOPTIE (DEFAULTS) SOCIAAL BEWIJS (SOCIAL PROOF) Let op: niet elke vorm van sociaal bewijs werkt Sociaal bewijs: zelf toepassen? Hoe specifieker, hoe magnifieker Misbruik van getuigenissen maken het moeilijker De ideale sociaalbewijsscore De perfecte getuigenis Een gemeenschappelijk doel MICROCOMMITMENTS Zelfbinding Voet-tussen-de-deurtechniek WEDERKERIGHEID Wederkerigheid in sales VEREENVOUDIGING Labels om het makkelijker te maken Processing fluency: ons brein heeft het graag gemakkelijk Mere exposure effect De keuzeparadox: vereenvoudig ook het aantal keuzes Keuzevermoeidheid OPVALLENDHEID EN ZICHTBAARHEID De beschikbaarheidsheuristiek REMINDERS EN FEEDBACK Kritiek BOODSCHAPPERS EN INFLUENCERS Autoriteit Gelijksoortigheid Influencers als ambassadeurs Personal branding GAMIFICATION PRIMING KRITIEK EN ETHIEK Wetenschappelijk bewijs Wat met situationele of andere factoren? Oude wijn in nieuwe zakken? De publicatiebias? Effect alleen op korte termijn? Ethiek SLOTWOORD