Mindset | Carol S Dweck

Verander je manier van denken om je doelen te behalen

25,99

In Stock

Niet ingelogd? Maak snel uw gratis account en maak uw eigen boekbesprekingen.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

In het nieuws

Boekinformatie

ISBN 9789088508097
Aantal bladzijden 332
Afmetingen 215 x 140 x 20 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever SWP, Uitgeverij B.V.
Auteur Carol S Dweck (auteur)

Carol S. Dweck (17 oktober 1946) is professor psychologie aan Stanford-universiteit. Zij studeerde in 1967 af aan het Barnard College en behaalde in 1972 een doctorsgraad aan de Yale-universiteit. Zij doceerde aan de Columbia-universiteit, Harvard-universiteit, en de Universiteit van Illinois te Urbana-Champaign voordat zij in 2004 toetrad tot de faculteit van Stanford. Het onderzoek van Dweck focust voornamelijk op motivatie, persoonlijkheid en ontwikkeling. Zij geeft cursussen in Persoonlijkheid en Sociale Ontwikkeling, alsmede in Motivatie. Haar voornaamste bijdrage aan sociale psychologie gaat over impliciete theorieen van intelligentie, zoals in haar boek Mindset. Volgens Dweck kunnen individuen in een continuüm worden ingedeeld volgens hun impliciete standpunten over waar hun vermogens vandaan komen. Sommigen geloven dat hun succes is gebaseerd op aangeboren vermogens; van hun wordt gezegd, dat zij een gefixeerde theorie van intelligentie (gefixeerde manier van denken) hebben. Van anderen, die geloven dat hun succes gebaseerd is op hard werken, leren, training en vasthoudendheid, wordt gezegd dat zij een "groeiende" of "incrementele" theorie van intelligentie (groeimentaliteit) bezitten. Het is niet noodzakelijk dat individuen zich bewust zijn van hun manier van denken, maar dit kan evengoed wel worden afgeleid van hun gedrag. Het blijkt vooral uit hoe zij reageren op falen. Mensen met een gefixeerde manier van denken zijn zeer bang te falen omdat dit een negatieve weergave is van hun basisvaardigheden, terwijl mensen met een groeimentaliteit zich minder zorgen maken en minder angst hebben voor falen, omdat zij zich realiseren dat hun prestaties kunnen worden verbeterd en dat men leert van fouten. Deze twee manieren van denken spelen in alle aspecten van het leven een belangrijke rol. Dweck geeft aan dat een groeimentaliteit kan zorgen dat iemand een leven met minder stress en meer succes kan hebben. Het is volgens Dweck waarschijnlijker dat individuen met een "groei"-theorie hard zullen blijven werken ondanks tegenslagen en de eigen kijk van iemand op intelligentie kan beïnvloed kan worden door subtiele signalen uit de omgeving. Bijvoorbeeld, als kinderen geprezen worden met uitingen als "Goed gedaan, dat is heel slim van jou" is het veel waarschijnlijker dat zij een gefixeerde manier van denken zullen ontwikkelen, terwijl complimenten als "Goed gedaan, je hebt er zeer hard voor gewerkt" waarschijnlijk tot een "groei"-mindset zullen leiden. Met andere woorden, het is mogelijk studenten aan te moedigen, bijvoorbeeld om vol te houden ook als zij falen, door ze te stimuleren op een bepaalde manier te denken.
Geïllustreerd Neen
Druk 9
Datum van uitgifte 12-04-2018
U kan een stukje van het boek hier downloaden of gewoon hieronder lezen.
Inleiding 12 1. De mindsets 14 Waarom verschillen mensen van elkaar? 15 Wat betekent dit nu voor jou? De twee mindsets 17 Hoe de twee mindsets werken 19 Is er iets nieuws onder de zon? 21 Zelfinzicht: wie heeft een reëel beeld van zijn capaciteiten en beperkingen? 23 Wat heb je in huis? 24 2. De mindsets van binnenuit 28 Is succes een kwestie van leren – of laten zien hoe slim je bent? 29 Mindsets veranderen de betekenis van fouten maken 46 Mindsets veranderen de betekenis van inspanning 54 Vragen en antwoorden 60 3. De waarheid over competentie en prestatie 71 Mindset en schoolprestaties 73 Is kunstzinnigheid een gave? 84 Het gevaar van prijzen en positieve etiketten 87 Negatieve etiketten en de gevolgen ervan 91 4. Sport: de mindset van een kampioen 100 Het begrip ‘natuurtalent’ 102 ‘Karakter’ 110 Wat is succes? 118 Wat is falen? 119 Succes onder controle hebben 121 Wat betekent het om een ster te zijn? 123 Het taxeren van mindsets 126 5. Mindset en leiderschap in het bedrijfsleven 130 Enron en de ‘talentmindset’ 130 Bloeiende organisaties 131 Een onderzoek naar mindsets en beslissingen van het management 133 Leiderschap en de statische mindset 134 Leiders met de statische mindset in actie 136 Leiders met de groeimindset in actie 148 Een onderzoek naar groepsprocessen 158 Groepsdenken versus onafhankelijk denken 159 De opgehemelde generatie komt op de arbeidsmarkt 162 Worden leiders geboren of gemaakt? 168 Mindsets in organisaties 169 6. Relaties: mindsets in de liefde 174 Relaties zijn anders 177 Mindsets en verliefd worden 178 De partner als vijand 188 Competitie: wie is de beste? 190 Jezelf in je relatie ontwikkelen 191 Vriendschap 192 Verlegenheid 195 Pestkoppen en slachtoffers: een nieuwe kijk op wraak 197 Wie zijn de pesters? 198 7. Ouders, leraren en coaches: waar komen mindsets vandaan? 206 Ouders (en leraren): boodschappen over succes en falen 207 Leraren (en ouders): wat maakt ze goed? 228 Coaches met een winnende mindset 238 Valse groeimindset 248 Wat een groeimindset wel en niet is 248 Hoe krijg je een (echte) groeimindset? 251 Hoe geef je een groeimindset door? 252 Onze erfenis 255 8. Van mindset veranderen 258 Het kenmerk van verandering 258 Mindsetlessen 261 Een mindsetworkshop 263 Breinologie 267 Meer over verandering 269 Stel je open voor groei 272 Het beste jonge talent 275 Mensen die niet willen veranderen 276 Het veranderen van de mindset van je kind 280 Mindset en wilskracht 286 De gewijzigde mindset volhouden 291 De reis naar een (echte) groeimindset 292 Leren en helpen leren 301 De weg die voor je ligt 303 Noten 304