Mindset | Carol S Dweck
Verander je manier van denken om je doelen te behalen
€25,99
In Stock
In het nieuws
Boekinformatie
ISBN | 9789088508097 |
---|---|
Aantal bladzijden | 332 |
Afmetingen | 215 x 140 x 20 mm |
Afwerking | Paperback / softback |
Uitgever | SWP, Uitgeverij B.V. |
Auteur | Carol S Dweck (auteur) Carol S. Dweck (17 oktober 1946) is professor psychologie aan Stanford-universiteit. Zij studeerde in 1967 af aan het Barnard College en behaalde in 1972 een doctorsgraad aan de Yale-universiteit. Zij doceerde aan de Columbia-universiteit, Harvard-universiteit, en de Universiteit van Illinois te Urbana-Champaign voordat zij in 2004 toetrad tot de faculteit van Stanford. Het onderzoek van Dweck focust voornamelijk op motivatie, persoonlijkheid en ontwikkeling. Zij geeft cursussen in Persoonlijkheid en Sociale Ontwikkeling, alsmede in Motivatie. Haar voornaamste bijdrage aan sociale psychologie gaat over impliciete theorieen van intelligentie, zoals in haar boek Mindset. Volgens Dweck kunnen individuen in een continuüm worden ingedeeld volgens hun impliciete standpunten over waar hun vermogens vandaan komen. Sommigen geloven dat hun succes is gebaseerd op aangeboren vermogens; van hun wordt gezegd, dat zij een gefixeerde theorie van intelligentie (gefixeerde manier van denken) hebben. Van anderen, die geloven dat hun succes gebaseerd is op hard werken, leren, training en vasthoudendheid, wordt gezegd dat zij een "groeiende" of "incrementele" theorie van intelligentie (groeimentaliteit) bezitten. Het is niet noodzakelijk dat individuen zich bewust zijn van hun manier van denken, maar dit kan evengoed wel worden afgeleid van hun gedrag. Het blijkt vooral uit hoe zij reageren op falen. Mensen met een gefixeerde manier van denken zijn zeer bang te falen omdat dit een negatieve weergave is van hun basisvaardigheden, terwijl mensen met een groeimentaliteit zich minder zorgen maken en minder angst hebben voor falen, omdat zij zich realiseren dat hun prestaties kunnen worden verbeterd en dat men leert van fouten. Deze twee manieren van denken spelen in alle aspecten van het leven een belangrijke rol. Dweck geeft aan dat een groeimentaliteit kan zorgen dat iemand een leven met minder stress en meer succes kan hebben. Het is volgens Dweck waarschijnlijker dat individuen met een "groei"-theorie hard zullen blijven werken ondanks tegenslagen en de eigen kijk van iemand op intelligentie kan beïnvloed kan worden door subtiele signalen uit de omgeving. Bijvoorbeeld, als kinderen geprezen worden met uitingen als "Goed gedaan, dat is heel slim van jou" is het veel waarschijnlijker dat zij een gefixeerde manier van denken zullen ontwikkelen, terwijl complimenten als "Goed gedaan, je hebt er zeer hard voor gewerkt" waarschijnlijk tot een "groei"-mindset zullen leiden. Met andere woorden, het is mogelijk studenten aan te moedigen, bijvoorbeeld om vol te houden ook als zij falen, door ze te stimuleren op een bepaalde manier te denken. |
Geïllustreerd | Neen |
Druk | 9 |
Datum van uitgifte | 12-04-2018 |
Inleiding 12
1. De mindsets 14
Waarom verschillen mensen van elkaar? 15
Wat betekent dit nu voor jou? De twee mindsets 17
Hoe de twee mindsets werken 19
Is er iets nieuws onder de zon? 21
Zelfinzicht: wie heeft een reëel beeld van zijn capaciteiten
en beperkingen? 23
Wat heb je in huis? 24
2. De mindsets van binnenuit 28
Is succes een kwestie van leren – of laten zien
hoe slim je bent? 29
Mindsets veranderen de betekenis van fouten maken 46
Mindsets veranderen de betekenis van inspanning 54
Vragen en antwoorden 60
3. De waarheid over competentie en prestatie 71
Mindset en schoolprestaties 73
Is kunstzinnigheid een gave? 84
Het gevaar van prijzen en positieve etiketten 87
Negatieve etiketten en de gevolgen ervan 91
4. Sport: de mindset van een kampioen 100
Het begrip ‘natuurtalent’ 102
‘Karakter’ 110
Wat is succes? 118
Wat is falen? 119
Succes onder controle hebben 121
Wat betekent het om een ster te zijn? 123
Het taxeren van mindsets 126
5. Mindset en leiderschap in het bedrijfsleven 130
Enron en de ‘talentmindset’ 130
Bloeiende organisaties 131
Een onderzoek naar mindsets en beslissingen
van het management 133
Leiderschap en de statische mindset 134
Leiders met de statische mindset in actie 136
Leiders met de groeimindset in actie 148
Een onderzoek naar groepsprocessen 158
Groepsdenken versus onafhankelijk denken 159
De opgehemelde generatie komt op de arbeidsmarkt 162
Worden leiders geboren of gemaakt? 168
Mindsets in organisaties 169
6. Relaties: mindsets in de liefde 174
Relaties zijn anders 177
Mindsets en verliefd worden 178
De partner als vijand 188
Competitie: wie is de beste? 190
Jezelf in je relatie ontwikkelen 191
Vriendschap 192
Verlegenheid 195
Pestkoppen en slachtoffers: een nieuwe kijk op wraak 197
Wie zijn de pesters? 198
7. Ouders, leraren en coaches: waar komen mindsets
vandaan? 206
Ouders (en leraren): boodschappen over succes en falen 207
Leraren (en ouders): wat maakt ze goed? 228
Coaches met een winnende mindset 238
Valse groeimindset 248
Wat een groeimindset wel en niet is 248
Hoe krijg je een (echte) groeimindset? 251
Hoe geef je een groeimindset door? 252
Onze erfenis 255
8. Van mindset veranderen 258
Het kenmerk van verandering 258
Mindsetlessen 261
Een mindsetworkshop 263
Breinologie 267
Meer over verandering 269
Stel je open voor groei 272
Het beste jonge talent 275
Mensen die niet willen veranderen 276
Het veranderen van de mindset van je kind 280
Mindset en wilskracht 286
De gewijzigde mindset volhouden 291
De reis naar een (echte) groeimindset 292
Leren en helpen leren 301
De weg die voor je ligt 303
Noten 304
Er zijn nog geen beoordelingen.