Klantengek – Ober, er zit soep in mijn haar | André Troost

20,00

Uitverkocht

In het nieuws

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen

News Reviews

We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?

Boekinformatie

ISBN 9789492723895
Aantal bladzijden 160
Afmetingen 215 x 135 x 10 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever Het Boekenschap
Auteur André Troost (auteur)

André Troost (tekenaar)
Er zijn horeca-adviseurs die achter de tapkast zijn opgegroeid. Of in de keuken. Awesome! Het vak is ze met de pap-, soep-, saus- en dessertlepel ingegeven. Vanuit die basisvorming beoordelen ze wat beter kan op de horecaplekken waar ze komen. Specialisten zijn het. Maak van hun adviezen gebruik! Ik daarentegen ben niet van die deskundigheid. Mijn specialisme is klant-zijn. Of gast, zoals die adviseurs mij noemen. Gasttevredenheid = klanttevredenheid en omgekeerd. Uit eten gaan of op een terras zitten was in mijn jonge jaren verbijzonderd naar hoogtijdagen. Er moest in het gezin of de familie wat te vieren zijn. Vader, oom of opa tastte dan diep in de buidel om in de voor de hand liggende lokale gelegenheid al etend en drinkend het feestmoment te upgraden. En het feit dat je onbeperkt patatjes kon opscheppen en bijbestellen, was op zich al een feest. Komt nog bij dat het afwasrooster van die avond logischerwijs verviel. In mijn eigen gevormde jonge gezin waren wij ook geen grote horecagangers. In die zin trad ik in het spoor van mijn ouders. Maar ik zal u verklappen: die karigheid heb ik de laatste twintig jaar rijkelijk ingehaald. Niet als aangeboren kenner. Maar als genieter, zonder weet van hoe de boel georganiseerd is achter de schermen. Ik onderga het. En wil, laat dat gezegd zijn, genieten. Ik ben uit op GENIETMOMENTEN. Ik geniet intens van het hangen op een terras, of het weg-eten van een eenvoudig dagmenu naast mijn krantje aan de leestafel in een eetcafé. Maar ook van een goed gesprek in een bruine kroeg, of gewoon lekker uit eten gaan met een fijne disgenoot. En van de werkgerelateerde momenten natuurlijk. De grootste groep gebruikers in de horeca zijn zij die in tentjes zitten waar je voor de soep tussen de 3,50 en 7,50 euro betaalt. Tot die groep behoor ik. Van daaruit schrijf ik. Ervaar ik en geniet ik… of niet. Iets minder vaak zul je me aantreffen in een gelegenheid waar een overnachting rond de 250 euro kost. Of in een restaurant waar het tweede van het zevengangenmenu verbaal aan je tafeltje wordt aangekondigd en uitgelegd. Waarbij de hoeveelheid tekst omgekeerd evenredig is aan de hoeveelheid voedsel die je op je bord aantreft. Wel mooie borden vaak, want daar heb je alle zicht op: groot en leeg. Zo’n uitleg van de ober waarvan 90 procent meteen weer uit je hoofd valt, eindigt dan vaak met “OP EEN BEDJE VAN…” Mooie uitdrukking. Het komische vind ik dan dat de eerste vijf minuten van het tafelgesprek erover gaan wat we schijnbaar op ons bord hebben liggen en wat de ober daar dus blijkbaar over gemeld heeft. En opeens word ik door een relatie uitgenodigd in een sterrenrestaurant en zit ik daar te smullen van een kostbaar stukje gemasseerd rundvlees. Of vind ik mezelf onverwacht terug in een shoarmatent, die ik doorgaans liever mijd. Bijpratend met een zoon en lekker schranzend van een bak kapsalon. Dus wat voor een gast is die Troost? Een gast, die als hij écht uit eten gaat toch niet verder denkt dan maximaal drie gangen plus koffie. (Net zoals dit boekje er drie heeft.) Met soms een uitschieter; van shoarma tot gemasseerd rund. Dan weet je een beetje welke gast dit boekje schrijft. Een doorsnee.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 27-03-2019
U kan een stukje van het boek hier downloaden of gewoon hieronder lezen.
Voorgerecht 6 Soep in mijn haar 7 Wat voor een gast is die Troost? 9 Oberin 11 De horeca veroverd 13 Verbinden = verwennen 15 Michelin 18 Hoe word ik meer dan gemiddeld? 20 HET HOOFDGERECHT 22 Heeft u gereserveerd? 23 Gasten of eters? 26 Wie wil je zijn? 30 Stomme sommetjes, maar toch! 35 Flirten 37 Zeg wat je ziet 42 U-toyeren 46 Keuzestress 48 Sta aan 51 Wensen oppikken 56 Penetreren 59 Durven 63 Wat luisteren oplevert 66 Echt zijn 71 Kennis of gast 75 Onopgevoede klooihannesjes 77 Blinde vlekken 82 Feedback bij Beatrix 86 Irritante gasten 92 Zelf irritaties creëren 99 Klachten in de hersenkwab 102 De oplossing 109 Jongens en meisjes blijven 114 Lastige mannetjes 118 Humor is geen koekje bij de koffie 122 Irritatie en humor 126 De keuken gaat dicht 129 Warm afscheid 133 NAGERECHT 136 BAKKIE TROOST 154 DE REKENING 158