Historisch denken – Ons verste verleden | Tim Puttevils

Historisch denken over de prehistorische mens in de oude wereld

17,50

Uitverkocht

In het nieuws

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen

News Reviews

We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?

Boekinformatie

ISBN 9789462702042
Aantal bladzijden 160
Afmetingen 230 x 170 x 12 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever Universitaire Pers Leuven
Auteur Tim Puttevils (auteur)

Bart Vanmonfort (auteur)
Karel Van Nieuwenhuyse (auteur)
Bart Vanmontfort is docent ‘archeologie van de Lage Landen’ bij de Onderzoeksgroep Archeologie van de KU Leuven. Zijn onderzoek richt zich op de relatie tussen mens en landschap bij vroeg sedentaire samenlevingen. Karel Van Nieuwenhuyse is als hoofddocent geschiedenisdidactiek coördinator van de educatieve master cultuurwetenschappen KU Leuven. Als geschieddidacticus richt zijn onderzoek zich op historisch denken in geschiedenisonderwijs. Philip Van Peer is professor of Archaeology at the Prehistoric Archaeology Unit of the Institute of Geo-Sciences of KU Leuven. Philip Van Peer is als gewoon hoogleraar bij de Onderzoeksgroep Archeologie KU Leuven verantwoordelijke van het Centrum voor Landschapsarcheologie. Hij won de Pioniersprijs Humane Wetenschappen 2019 met onderzoek naar de Neanderthaler in onze gebieden. Tim Puttevils is pedagogisch begeleider cultuurwetenschappen en geschiedenis bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Daarnaast is hij als praktijklector verbonden aan de educatieve master cultuurwetenschappen – vakdidactiek geschiedenis van de KU Leuven.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 01-05-2020
Inleiding Deel 1 Actuele thema’s in de prehistorie Hoofdstuk 1: Archeologie, Prehistorie en Menselijke Evolutie 1.1 Prehistorie en Archeologie 1.2 Prehistorie en menselijke evolutie 1.3 Kort overzicht van 7 miljoen jaar menselijke evolutie Hoofdstuk 2: De evolutie van Homo sapiens en Homo neanderthalensis 2.1 De Recent African Origin theorie 2.2 Eurazië Hoofdstuk 3: Het gedrag van neanderthalers 3.1 Paleoklimatologie: een korte introductie 3.2 Jager-verzamelaars 3.3 De cultuur van neanderthalers Hoofdstuk 4: De Menselijke Revolutie 4.1 De cultuur van de vroege Moderne Mensen 4.2 De Menselijke Revolutie 4.3 De cultuur van de Europese Homo sapiens 4.4 En wat met de neanderthalers? 4.5 21 redenen voor het verdwijnen van de neanderthalers ... Hoofdstuk 5: Naar een nieuw klimaat en een nieuwe manier van leven 5.1 Azië 5.2 Afrika 5.3 Amerika Hoofdstuk 6: Het verhaal van een onvermijdelijke verspreiding Hoofdstuk 7: Kenmerken van de vroegste landbouwsamenlevingen in Europa en de verdere gevolgen Deel II Lesmodules over de prehistorie Inleiding Module 1: Wat is geschiedenis? (procedurele module) 1.1 Eigen beeldvorming 1.2 Het verschil tussen prehistorie en geschiedenis 1.3 De westerse periodisering Module 2: Historische vragen en bronnen (procedurele module) 2.1 Historische bronnen 2.2 Historische vragen 2.3 Bruikbaarheid van bronnen Module 3: De verdwijning van de neanderthalers 3.1 Redeneren over de bron: het concept betrouwbaarheid, toegepast op historische bronnen 3.2 Redeneren met de bron: historische informatie afleiden 3.3 Historische redeneerwijze: oorzaken Module 4: Aap of mens? Beeldvorming over neanderthaler 4.1 Beeldvorming over de neanderthaler 4.2 Redeneren over bronnen: representativiteit Module 5: Jager-verzamelaars in de prehistorie: de studie van maatschappelijke domeinen (procedurele module) 5.1 Maatschappelijke domeinen 5.2 Sleutelbegrippen en de domeinen 5.3 Beperkingen van de bronnen Module 6: Module 6: De Neolithische (r)evolutie(s) 6.1 Het sleutelbegrip landbouw 6.2 Multicausaliteit en het ontstaan van de landbouw 6.3 Werken met ruimte 6.4 Problematisering van het begrip ‘revolutie’ Module 7: Onderzoekend leren in geschiedenis. Case study: Çatalhöyük 7.1 Onderzoekend leren en Çatalhöyük 7.2 Voordoen: Wonen in Çatalhöyük 7.3 Samen oefenen: Landbouw in Çatalhöyük 7.4 Zelfstandig oefenen: Vrouwen in Çatalhöyük Module 8: De gevolgen van de Neolithische (r)evolutie(s) 8.1 Economische gevolgen: bevolkingsgroei en nieuwe technieken 8.2 Sociale gevolgen: bezit en sociale complexiteit 8.3 Politieke gevolgen: stadstaten, rijken en nieuw leiderschap 8.4 Culturele gevolgen: ontstaan van het schrift Module 9: Uitleiding 9.1 Wat hebben we geleerd over de prehistorie? 9.2 Wat hebben we geleerd over het vak geschiedenis? 9.3 Evaluatie