Niet ingelogd? Maak snel uw gratis account en maak uw eigen boekbesprekingen.

ISBN 9789491416019
Aantal bladzijden 516
Afmetingen 240 x 171 x 27 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever Vrije Uitgevers, De
Auteur Roemer Lievaart (auteur)

Roemer Lievaart studeerde af als scenarioschrijver aan de Nederlandse Filmacademie en als acteur aan de vierjarige acteursopleiding De Trap. Hij is al vijfentwintig jaar actief als video-, theater- en schrijfdocent. Daarnaast is hij uitgever, regisseur en acteur.
Geïllustreerd Neen
Druk 11
Datum van uitgifte 01-08-2019
Woord vooraf Stel... Camera Basisprincipes van het filmen en fotograferen Videokenmerken Bediening Scherpstellen Apparatuurkeuze Videocamera of fotocamera of ...? Cinemalook Je camera als partner Samenvatting Het shot Kaders Camerastandpunt en perspectief Point of view “Niet in de camera kijken!” Beeldcompositie Beeldcompositie voor gevorderden Lenzen Zoomen Camerabewegingen Bewegingen binnen het beeld Niet geplande shots Vorm en inhoud Samenvatting Decoupage Geschiedenis Eén of meer camera’s? Plattegrond Basisprincipes Decoupage speelfilm Twee decoupagemethoden Stijl Storyboard Shotlist Tips voor de beginner Openingssequentie, titels Voorbeeld fictie decoupage Decoupage documentaire Samenvatting Grip Samenvatting Geluid Functies van geluid en muziek Soorten geluid Dynamiek Geluidsapparatuur Geluid vooraf Opname Geluidscontinuïteit Geluid achteraf Geluidsmontage en nabewerking Samenvatting Licht Functies van licht Licht en video Lichtopbouw fictie Lichtopbouw documentaire Lampen Hulpmiddelen Effecten en sfeer Aanschaf- en huuradviezen Samenvatting Scenario fictie Wat is een scenario? Drama Structuur speelfilm Personages Toets je verhaal Beeldend schrijven Dialoog Samenvatting Regie fictie Stijl van de film Op de set Acteursregie Casting Repeteren Scènes analyseren Acteurs ondersteunen Dialoog Interactie Werken met amateurs Kinderen Figuranten Samenvatting Acteren voor de camera Leren acteren Bezieling Techniek Acteerstijlen Jezelf uit de weg helpen Op de set Castings Samenvatting Scenario en regie documentaire Op zoek naar de waarheid Documentairegenres Visueel bewijs Het schrijven van een documentaire 358 Opnames Interviews Reconstructies De uitdagingen van een documentaire 377 Het echte werk Samenvatting Productie Taakverdeling Breakdown fictiefilm Breakdown documentaire Organisatie Locaties Draaischema fictiefilm Draaischema documentaire Call sheets Vastgelegde toestemming Een productie opzetten Financiering Distributie en marketing Samenvatting Opnameleiding Opnameprotocol Administratie op de set Tijdsplanning Samenvatting Montage Montageprincipes Het montageproces bij fictiefilms Het montageproces bij documentaires Videomontage Non-lineair monteren Beeldnabewerking Leren monteren Samenvatting Genres Komedie Horror Thriller/suspense Tragedie, (melo)drama en romantiek Actie/misdaad Kinderfilms Whodunnits Overige genres Samenvatting Appendix A Meer leren Appendix B Begrippenlijst Appendix C Literatuurlijst Index