Een Tesla inparkeren kan iedereen | Gerrien Anbeek

Leiderschap in Digitale Transformatie

 

24,95

In Stock

Artikelnummer: 9789491863479 Categorie: Tags: , , ,
Niet ingelogd? Maak snel uw gratis account en maak uw eigen boekbesprekingen.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

In het nieuws

Boekinformatie

ISBN 9789491863479
Aantal bladzijden 184
Afmetingen 210 x 137 x 15 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever uitgeverij EQuus
Auteur Gerrien Anbeek (auteur)

Robin Florie (tekenaar)
Gerrien Anbeek is een gedreven adviseur, commissaris en auteur, en specialist op het gebied van leiderschap in digitale transformaties. Zij is managing director van het gerenommeerde GA ERVOOR! Business & Board Services, dat vestigingen heeft in Amsterdam en Utrecht. Zij geeft lezingen, workshops en trainingen en begeleidt leiderschapstrajecten en digitale transformatie van HR bij haar klanten. Voorwoord Het ‘verhaal’ achter het boek “Een Tesla inparkeren kan iedereen – Leiderschap in Digitale Transformatie” is gebaseerd op de verzuchting van een succesvolle manager of hij wel mee zou kunnen komen in de digitale transformatie van zijn organisatie. Ik antwoordde met een vergelijking: dat ik ook niet precies wist hoe de batterij en kunstmatige intelligentie in een Tesla werken, maar met mijn huidige rijbewijs en bestudering van de handleiding met een gerust hart de weg op ga. Ik vertelde hem ook dat zijn managementstijl uniek en onvervangbaar is en daardoor juist essentieel in een transformatie. Het bleef hangen. Klanten stellen vaak bovenstaande vraag, omdat zij de gevolgen van een transformatie nog niet kunnen overzien. Vroeger ging het over grote business implementaties met massale changemanagement ontbijtsessies om medewerkers te betrekken. Tegenwoordig hebben de meeste managers wel een intuïtief begrip over digitalisering, maar ze weten niet goed hoe ze er iets mee kunnen doen. Dus richten ze de aandacht nog steeds op de harde details van transformatie zoals procesherinrichting, big data, analytics en IT-systeemimplementatie; de persoonlijke kant van hun leiderschap blijft onderbelicht en vaak creëren ze daardoor onbedoeld meer onzekerheid voor zichzelf en de mensen om hen heen. Het draait niet om technologie, maar om het creëren van waarde door middel van technologie. En of er waarde wordt gecreëerd, hangt af van hoe en door wie digitale transformatie wordt ingezet. Leiderschap is daarom een van de belangrijkste uitdagingen tijdens een digitale transformatie, maar het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Dit boek beoogt inzicht en overzicht te bieden in (persoonlijk) leiderschap in digitale transformatie, zodat men met zelfvertrouwen aan de reis begint en de weg op gaat. Het is bedoeld voor iedereen die wil leren hoe zijn huidige eigenschappen, stijl en vaardigheden bijdragen in een digitale transitie en hoe hij zichzelf en zijn collega’s kan voorbereiden op wat komen gaat. Tijd om de motor te starten! Gerrien Anbeek
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 01-09-2020
U kan een stukje van het boek hier downloaden of gewoon hieronder lezen.
Inhoudsopgave Voorwoord 7 Inleiding 8 Hoofdstuk 1 1 De leiderschapstransformatiecyclus® 17 1.1 Referentiekader en brilfocus zandlopermodel® 17 1.2 Vier fasen leiderschapstransformatiecyclus® 20 1.3 Metafoor zandlopermodel® in de praktijk 22 Van buiten naar binnen 25 Deel 1 - Kennis en inzicht in leiderschap in digitale transformatie 26 Hoofdstuk 2 2. Waarom is digitale transformatie essentieel? 28 2.1 Wat is digitale transformatie? 31 2.2 Analyse huidige stand van zaken 33 2.3 Toekomstige ontwikkelingen 35 Hoofdstuk 3 3. Gevolgen van digitale transformatie 39 3.1 Kunstmatige intelligentie, big data en robotics 42 3.2 Leiderschap in digitale transformatie: blockchain en Bitcoin 49 3.3 Leiderschap en innovatie 52 Deel 2 - Context leiderschap in digitale transformatie en de toekomst van werk 58 Hoofdstuk 4 4. De context van de toekomst van werk in organisaties 61 4.1 Purpose: leiderschap in de boardroom 64 4.2 Leiderschap: boardroom dynamics 67 4.3 Leiderschap als balans tussen stabiliteit en wendbaarheid 72 4.4 Leiderschap in startups en scaleups 78 Van binnen naar buiten 81 Hoofdstuk 5 5. Digitale transformatie en de toekomst van werk 83 5.1 Arbeidsmarkt: gevolgen van digitale transformatie 83 5.2 Toekomstige arbeidsmarkt 86 5.3 Arbeid: diversiteit, inclusiviteit en ‘war on talent’ 91 5.4 HR en impact digitale transformatie: candidate en employee experience, strategische workforce planning 94 Deel 3 – Leiderschap in digitale transformatie 96 Hoofdstuk 6 6. Effectief leiderschap in digitale transformatie 99 6.1 Moderne aspecten van leiderschap 102 6.2 Leider van de toekomst 106 6.3 Ethische aspecten van digitale transformatie en implicaties voor managers 109 Hoofdstuk 7 7. Succesvolle leider van de toekomst: leiderschap 3.0 114 7.1 Effectief leiderschap: het in beweging zetten van teams 116 7.2 Teamfunctioneren in digitale transformatie 120 7.3 Creëren van een leercultuur 124 Deel 4 - Zandlopermodel® in de praktijk 128 Hoofdstuk 8 8. Opwaartse spiraal: het omdraaien van de zandloper 130 8.1 Levenslang leren: het internaliseren van nieuwe inzichten en ervaringen 130 8.2 Het faciliteren van een leercultuur 138 Hoofdstuk 9 9. Leiderschap in digitale transformatie praktijkgericht toepassen 140 9.1 Tot slot 151 Nawoord 152 Literatuurlijst 154