Democratie 4.0 | Bob de Wit
DEMOCRATIE 4.0
OPNIEUW UITVINDEN VAN DEMOCRATIE VOOR HET BOUWEN
VAN EEN GLOKALE BURGERSAMENLEVING IN SOCIETY 4.0
DEMOCRATIE 4.0: Opnieuw uitvinden van democratie voor het bouwen van een glokale burgersamenleving in Society 4.0 is een fundamenteel herontwerp van de democratie. Democratie is gericht op het dienen van de belangen en behoeften van het volk, en dus begint Bob de Wit het herontwerpen van democratie – Democratie 4.0 – bij de burger en de menselijke maat. Hij maakt hierbij gebruik van de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden, zoals de functionaliteit van de blockchaintechnologie om snel integere stemmingsuitslagen te kunnen publiceren. Bob de Wit betoogt dat het opnieuw uitvinden van democratie noodzakelijk is omdat de twee factoren van een industriële samenleving, arbeid (‘links’) en kapitaal (‘rechts’) niet meer de belangrijkste ontwerpvariabelen zijn, en omdat het bestaande democratische model van natiestaten niet geschikt is om ‘op te schalen’ naar Europees niveau en naar wereldschaal. Zijn herontwerp gaat niet alleen uit van deze schaalvergroting, maar ook en vooral van schaalverkleining naar regionaal niveau. Technologieën als blockchain, 3D-printing en industry platforms zorgen er namelijk voor dat burgers in de eigen ‘regionale samenleving’ het grootste deel van de menselijke behoeften kunnen voorzien. In zijn herontwerp versterkt Bob de Wit de positie van burgers, met als uitgangspunt dat zij direct in de besluitvorming op voor hen relevante thema’s en in de keuze voor hun volksvertegenwoordigers worden betrokken. ‘Democratie 4.0’ is het vervolg op Bob’s succesvolle boek ‘Society 4.0’.
‘Democratie 4.0 biedt een frisse en gedegen kijk op de toekomst van onze democratie. Overtuigend onderbouwt Bob de Wit de noodzaak om onze democratie om te vormen en van onderop op te bouwen. Actueel en urgent.’
Bert Blase
Burgemeester en voorzitter Code Oranje, beweging voor democratische vernieuwing
‘Terwijl velen zich afvragen hoe we onze wereld beter kunnen maken, komt Bob de Wit met een doordacht antwoord op deze prangende vraag. De blauwdruk die hij in Democratie 4.0 beschrijft zet je als burger – en als bestuurder – aan het denken.’
Brian de Mello
Hoofdredacteur Optimist Magazine
€35,50
In Stock
News Reviews
We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?
Boekinformatie
ISBN | 9789462158092 |
---|---|
Aantal bladzijden | 125 |
Afmetingen | 250 x 162 x 13 mm |
Afwerking | Hardback |
Uitgever | Vakmedianet |
Auteur | Bob de Wit (auteur) |
Geïllustreerd | Neen |
Druk | 1 |
Datum van uitgifte | 10-02-2023 |
Misschien ook interessant
-
Nieuw !
Stoïcijns groeien zonder leadgeneratie | Jaap Jacobs
€33,00Vooraf bestellenJe wilt nieuwe klanten aantrekken. Klanten waar je graag voor werkt. En klanten die vooral een gezonde marge opleveren.
Maar de markt is overspannen. Dus vecht je om alle aandacht en leads. Je leads via campagnes en downloads converteren niet meer. Nieuwe content maken ...
-
Nieuw !
Kennis als anker voor beleid | Wim Derksen
€45,00Dit boek analyseert de relatie tussen kennis en beleid en biedt handreikingen hoe het beter kan.Toevoegen aan winkelwagen -
Nieuw !
De Drie Sleutelvragen | Syllabus | Edwin Middelkoop, MBA
€75,01Langs de weg van Helder Zijn en Helder Doen op een ontdekkingstocht naar het ontvankelijke midden, een staat van zijn waarbij je in een flow van co-creëren en manifesteren komt. Als verbond met het grote geheel, waarbij je jouw deel aan het creatieproces bijdraagt in de volle w ...Lees meer -
Nieuw !
Als sterk zijn de enige optie is | Michelle Joke
€13,89MichelleJoke (2004) werd ruim 4 jaar extreem gepest. Daarnaast werd ze in 2020/2021 mentaal ziek. Ze kreeg te maken met vele angsten, trauma"s, zelfbeschadiging en een negatief zelfbeeld. Ze besloot haar leven te gaan delen op TikTok, om zo andere jongeren te laten zien dat het l ...Toevoegen aan winkelwagen -
Nieuw !
Het Contentspel | Marthe Van Campenhout
€29,99 Vooraf bestellen -
Nieuw !
Maken en raken | Perry ten Hoor
€25,01Voor veel communicatie- en creatiestudenten gaat er een wereld open wanneer ze in de praktijk van een reclamebureau belanden. Vaak hebben ze geen idee hoe communicatie of creatie werkt in ‘het echt’. Laat staan dat ze elkaars discipline kennen. Juist in het reclamevak komen d ...Vooraf bestellen -
Nieuw !
Trouwe klanten bestaan wel! | Rob Punselie
€24,99Trouwe klanten zijn niet meer vanzelfsprekend. Hoe trouw is jouw klant eigenlijk als een nieuwe toetreder voor de helft van de prijs levert? Digitalisering en nieuwe businessmodellen maken dat overstappen naar een andere aanbieder heel eenvoudig is. Kernprobleem daarbij is dat v ...Vooraf bestellen -
Nieuw !
En nu dan | Ariane Roos
€22,99Impactorganisaties willen de wereld van morgen veranderen. Ze pakken de grote problemen aan, zoals het opwarmende klimaat, groeiende ongelijkheid, plasticsoep en gezondheidsvraagstukken. En ze verdienen er ook nog geld mee. Denk aan bedrijven als Too Good To Go, Tony’s Chocolon ...Vooraf bestellen
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen