De zesde rol van de leraar | Susan Potiek

De leercoach

33,50

In Stock

Artikelnummer: 9789065081940 Categorie: Tags: , ,
Niet ingelogd? Maak snel uw gratis account en maak uw eigen boekbesprekingen.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

In het nieuws

Boekinformatie

ISBN 9789065081940
Aantal bladzijden 167
Afmetingen 242 x 171 x 11 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever EDG Thuiswinkel (Uitgeverij)
Auteur Susan Potiek (auteur)

Ariena Verbaan (auteur)
Susan Potiek werkte ruim 20 jaar in het po, vo en mbo als leraar, manager en beleidsmedewerker onderwijsontwikkeling. Ze is sinds 2008 senior adviseur bij CPS, adviseert en ondersteunt managers en leraren bij implementatie van op maat gesneden onderwijsconcepten: doorlopende leerlijnen, professionele didactiek en individuele coachtrajecten. Ze werkt daarnaast als interim-manager en publiceerde over het middenmanagement in de school en over ondernemend hybride leren. Ariena Verbaan is sociaal pedagoog en werkzaam geweest als docent biologie, mentor, trainer en directeur. Ze is sinds 2005 managing adviseur en interimschoolleider bij CPS. Zij begeleidt scholen op het gebied van strategische onderwijsontwikkeling, leiderschap en leren. Haar specialismen zijn zelfregulerend leren, professionele leergemeenschappen, (loopbaan) coaching en persoonlijk leiderschap. Ze publiceerde over leerlandschappen, innovatie en de ondernemende docent. Ze is gecertificeerd Franklin Covey trainer.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 25-03-2021
Voorwoord Inleiding 1 Leren en zelfregulerend leren 1.1 Wat is leren? 1.2 Het belang van zelfregulerend leren 1.3 Zelfregulerend leren en leerstrategieën 1.4 Ontwikkelen van zelfregulerend leren 1.5 Samenvatting 1.6 Praktische toepassing 2 Coachen en de rol van leercoach 2.1 Wat is leercoachen? 2.2 Het belang van leercoachen 2.3 Het handelingsrepertoire van de leercoach 2.4 Vormen van leercoachen 2.5 Samenvatting 2.6 Praktische toepassing 3 Vakdidactisch coachen 3.1 Wat is vakdidactisch coachen? 3.2 Het belang van vakdidactisch coachen 3.3 Metacognitieve leerstrategieën 3.4 De uitvoering van vakdidactisch coachen 3.5 Feedback geven door vragen en aanwijzingen 3.6 Doelgericht vakdidactisch coachen 3.7 Samenvatting 3.8 Praktische toepassingen 4 Pedagogisch coachen 4.1 Wat is pedagogisch coachen? 4.2 Het belang van pedagogisch coachen 4.3 Affectieve leerstrategieën 4.4 De uitvoering van pedagogisch coachen 4.5 Pedagogisch leercoachen in de praktijk 4.6 Samenvatting 4.7 Praktische toepassingen 5 Coachen op zelfregulatie 5.1 Wat is coachen op zelfregulatie? 5.2 Het belang van coachen op zelfregulatie 5.3 Zelfregulerende leerstrategieën 5.4 De uitvoering van coachen op zelfregulatie 5.5 Samenvatting 5.6 Praktische toepassingen 6 Een persoonlijk leercoachgesprek 6.1 Waartoe dient een persoonlijk leercoachgesprek 6.2 Het belang van het persoonlijk leercoachgesprek 6.3 De uitvoering van het leercoachgesprek 6.4 Start en portfoliogesprekken met ouders en mentor 6.5 Loopbaanreflectiegesprekken 6.6 Praktische toepassingen 7 Word en blijf een effectieve leercoach 7.1 Kwaliteiten van de leercoach 7.2 Het belang van professionele ontwikkeling in de rol van leercoach 7.3 Zelfreflectie op gedrag van de leercoach 7.4 De mindset van de leercoach 7.5 Ontwikkeling van de leercoach in beeld brengen 7.6 Praktische toepassing Literatuur Bijlage 1 Fasen en dimensies van zelfregulerend leren per leerfase Bijlage 2 Indelingen executieve functies Meer lezen