De volgende stap in opvoeden | Edith Steijns

balans, thuis en op school

29,96

In Stock

Niet ingelogd? Maak snel uw gratis account en maak uw eigen boekbesprekingen.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

In het nieuws

Boekinformatie

ISBN 9789082443608
Aantal bladzijden 303
Afmetingen 243 x 173 x 23 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever Treen je Breen
Auteur Edith Steijns (auteur)

Danielle Geel (redacteur)
Alexander Hartog (redacteur)
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 17-01-2016
1 De volgende stap in opvoeden Balans, thuis en op school 6 Dankwoord 8 Voorwoord 10 Inleiding 12 De opbouw van dit boek Deel I 15 Balans, thuis en op school 16 §1.1 Wat is de volgende stap in opvoeden 18 Wat wordt verstaan onder opvoeden 20 Emotionele balans 20 Sturen en begrenzen 21 Spiegelen 23 Kinderen leren door na te doen 25 Het TOL-model de eerste verkenning 26 Belang van het kind 30 §1.2 Opgroeien In balans 34 §1.2.1 Zones van ontwikkeling 36 De Comfortzone 38 De Ontwikkelzone 40 De Paniekzone 44 §1.2.2 De Tol 47 Positieve emoties of positiviteit 52 Negatieve emoties of negativiteit 56 Fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling 60 §1.2.3 Sturen en spiegelen, thuis en op school 65 Sturing vanuit de cirkel van invloed 66 Afbakenen als vorm van sturing 68 Betekenis geven als vorm van sturing 70 Prikkelen als vorm van sturing 73 Ondersteunen als vorm van sturing 74 Navigeren als vorm van sturing 78 Spiegeling vanuit de cirkel van invloed 83 Spiegelen of contraspiegelen 86 Het nut van spiegelen in de opvoeding 90 De opvoeder is vroeger zelf ook gespiegeld 93 De spiegel die de opvoeder wil zijn 96 §1.2.4 De potentie van het kind herkennen en aanmoedigen 103 Dit is niet wie ik daadwerkelijk ben 106 De potentie van laatbloeiers wordt niet gezien als we focussen op talenten 111 Eigen potentie kan niet tot bloei komen in een opgelegd klimaat 113 Ieder mens wil zijn potentie leven Deel II 117 De volgende stappen in gebalanceerd opvoeden Stap voor stap naar zelfstandigheid 118 §2.0 De stappen door je eigen verandering 120 Waarom tips en trucs niet werken 121 Waar wel de verandering zit 124 §2.01 De acht stappen naar verandering in de opvoeding 128 §2.0.2 De vier verdiepingsniveaus om de stappen te integreren 132 §2.1 De stap van CONTACT 134 Complimenten geven 139 Erkenning geven 141 De kracht van erkenning ervaren 148 §2.2 De stap van AFSTEMMING 151 Afstemmen is een toverwoord 151 Vanuit macht ontstaat geen afstemming 152 Door afstemming en contact maken wordt het kind rustig 155 Reacties zonder afstemming 155 Het kind is de beste pedagoog 157 Afstemmen in onderwijs 159 Afstemmen op de verschillende niveaus van de Tol 168 §2.3 De stap van VEILIGHEID 170 Hechting, de basis van de toekomst 170 Veilige en onveilige hechting 173 Wijsheden voor de stap van Veiligheid 174 Disbalans doordat onveiligheid in stand wordt gehouden 180 §2.4 De stap van ZELFORGANISATIE 182 Relaties tussen opvoeders en kinderen bieden kansen 183 Help jezelf eerst 183 Het verdrag van de rechten van het kind 184 Het belang van het kind 186 Leer de stap van zelforganisatie zetten 188 Jouw eigen Kernkwaliteiten ontdekken 204 §2.5 De stap van VOORLEVEN 207 De invloed van de opvoeding op iemands volwassenleven 209 Onbewust voorleven voelt het kind ook 210 Kinderen hebben een haarscherp geheugen 211 Machteloosheid roept nog meer boosheid op 212 Opvoeden is een co-creatie tussen ouder en kind 213 Emoties worden ook voorgeleefd 216 §2.6 De stap van ONTSCHULDIGEN 218 Schuld en schaamte voelen 219 Het nut van schuld en schaamte 222 Van schuld naar ontschuldigen 223 Straffen en schuldig voelen 228 Als schuld overgaat in schaamte 231 Schuld, schaamte en faalangst 232 De volgende stappen kun je nemen om een kind te ontschuldigen 234 §2.7 De stap van WISSELLEEFTIJDEN 236 De emoties van volwassenen kunnen het kind uit evenwicht brengen 236 Vanuit wisselleeftijden het kind weer in balans brengen 237 Wat zijn wisselleeftijden 239 De worsteling van een kind in zijn ontwikkeling 240 Hoe het kind te begeleiding in zijn ontwikkeling 242 §2.8 De stap naar ONTWIKKELING 244 De facetten van de Tol 244 Afstemming op de ontwikkeling 245 De ontwikkelingsfases van het kind 270 Onderwerpen in Ontwikkeling waar opvoeders vragen over hebben Deel III 279 Opvoeden is een behoorlijke klus die iedereen kan leren 280 §3.1 Opvoeden in Utopia 284 §3.2 Opvoeding, thuis en op school, nu anders bekeken 288 Noten 292 Bronnen 296 Register over opvoeden