De verborgen verschrikkingen van de psychiatrie | C.F. van der Horst

Ouders en leerkrachten misleid

34,50

Uitverkocht

In het nieuws

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen

News Reviews

We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?

Boekinformatie

ISBN 9789082177206
Aantal bladzijden 448
Afmetingen 238 x 165 x 30 mm
Afwerking Hardback
Uitgever Succesboeken
Auteur C.F. van der Horst (auteur)
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 10-02-2022
Voorwoord.............................13 Inleiding.............................19 Referentie............................23 Hoofdstuk 1. Het labelen van kindergedrag..........27 1.1 Gedragsproblemen en de hamer van Maslow .............27 1.2 Wat is ADHD? .....................32 1.2.1 ADHD: omschrijving en criteria........34 1.2.2 Biologische oorzaak van ADHD........................40 1.3 ADHD & stigmatisering; wie stelt de diagnose?............44 1.4 Mogelijke oorzaken van ADHD.......47 1.5 Natuurlijk herstel van ADHD ......50 1.6 Is ADHD erfelijk? Over tweelingstudies en hersenscans........51 1.7 Voorlichting over ADHD..................................55 1.8 ADHD: geschiedenis en controverse.......................56 1.9 Reïficatie........................60 Referenties...........................65 Hoofdstuk 2. Waarom krijgen kinderen harddrugs als behandeling?........71 2.1 ADHD en stimulantia.......................71 2.2 Wat is methylfenidaat?............73 2.3 Wat is dexamfetamine?.............76 2.4 Lijst I van de Opiumwet...........80 2.5 Ritalin snel voorgeschreven.......83 2.6 Atomoxetine.......................88 2.7 Methylfenidaat voor ADHD bij volwassenen...................89 2.8 De gevaren van stimulantia – kamikaze en Blitzkrieg............93 2.9 Kritisch geluid over de onderbouwing van ADHD-medicatie: de MTA-studie..96 Referenties..........................100 Hoofdstuk 3. DSM of heksenhamer?.....105 3.1. De rol van de DSM...............105 3.2 Twee diagnosesystemen............107 3.3 Diagnose volgens de DSM: een eigentijdse heksenhamer......110 3.3 Medicaliseren: dagelijkse problemen worden stoornissen...............113 3.4. De geschiedenis van de DSM......116 3.5 Rockefeller Foundation sponsort voorloper DSM....................119 3.6 Grote chaos binnen de psychiatrie......................120 3.7 De ontwikkeling van de DSM.......121 3.8 Op weg naar DSM-III en de biologische psychiatrie.......124 3.9 De Putsch van Spitzer............127 3.10 DSM & politiek: homoseksualiteit ................130 3.10.1 Vrouwengroepen en masochisme....................132 3.10.2 Politieke druk bepaalt: uit of in de DSM.................133 3.11 DSM, zorgverzekeraars en farmaceuten: het monetaire belang..134 3.12 Problemen met validiteit & betrouwbaarheid DSM................136 3.13 Alternatieve diagnostiek........143 Referenties..........................147 Hoofdstuk 4. Wie is de expert op het gebied van gezondheid?...............153 4.1 Zijn artsen gezondheidsexperts?..153 4.2 Westerse geneeskunde niet effectief en soms gevaarlijk: de harde cijfers.....................154 4.3 Leefstijl en gezondheid..........158 4.4. Geneeskunde in perspectief......159 4.5 Academische versus commerciële wetenschap.......................163 4.6 Medicijnen, bijwerkingen en polyfarmacie ....................164 4.7 Evidence-based: exclusief en onpraktisch .....................170 4.8 Wat werkt voor de patiënt?.......174 4.9 Leefstijlgeneeskunde: een goede ontwikkeling...........176 Referenties..........................179 Hoofdstuk 5. Psychiatrie: experimentele ideologie met een duistere kant..............................185 Deel I...............................185 5.1 Wat is psychiatrie?..............185 5.2 Psychiaters en krankzinnigengestichten..........188 5.3 Focus op hersenen: Haslam & Rush....................189 5.4 Wilhelm Wundt: de vader van de experimentele psychologie........190 5.5 Ontkenning van de ziel & de introductie van stimulus-respons ................193 5.6 Het psychodynamische versus biologische model................195 5.7 Schokkende ‘therapieën’ van de biologische psychiatrie .........199 5.7.1 Stuiptrekkings- of shocktherapieën: wreed en schadelijk.......................202 5.7.1.1 Insulineshocktherapie........203 5.7.1.2 Cardiazolshocktherapie.......204 5.7.1.3 Elektroshocktherapie (Elektroconvulsietherapie).......205 5.8 De gevaren van elektroconvulsietherapie ........209 5.9 Diepe hersenstimulatie (Deep Brain Stimulation) ........213 5.10 Lobotomie: nog een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de psychiatrie..................... 215 Deel II..............................219 5.11 Psychiatrie en de rol van psychofarmacologie .........219 5.12 Alliantie met de farmaceutische industrie.......................223 5.13 Hebben psychische stoornissen een biologische basis?..............224 5.14 Farmaceutische marketing en de kleren van de keizer............230 5.15 De chemische onbalans-theorie...232 5.16 Onderzoeksresultaten weinig betrouwbaar(reproduceerbaarheid)...240 5.17 Psychiatrie en validatie........243 5.17.1 Overlijden als gevolg van psychische stoornissen.............245 5.17.2 Het voorschrijven van psychofarmaca .....................247 5.17.3 Preventie van psychische klachten...........................253 5.18 Wat kosten psychiaters de gemeenschap?....................256 Deel III.............................257 5.19 Ernstige bijwerkingen van psychofarmaca......................257 5.19.1 De gevaren van psychiatrische behandeling: zelfmoord.............258 5.19.2 De gevaren van psychiatrische behandeling: moord.................266 5.20 Psychiatrie en mensenrechten......................269 5.20.1 Psychiatrie & Aktion T4: Vernichtung lebensunwerten Lebens..271 5.20.2 Psychiatrie en dissidenten in de Sovjet-Unie.....................279 5.20.3 Psychiatrie & MK ULTRA: Geheime mind control-experimenten..284 5.21 Raad voor Mensenrechten van de VN over psychiatrie...................292 Referenties..........................296 Hoofdstuk 6. Het verval van het onderwijs ........................311 6.1 Het onderwijsprobleem............311 6.2 De ontwikkeling van het leermiddel.......................322 6.3 Onderwijsvernieuwingen in Nederland........................326 6.4 Etiketten voor kinderen met leer- en gedragsproblemen........330 6.5 Oplossingen voor het onderwijs........................331 6.5.1 Studietechnologie..............335 6.6 Andere factoren in het onderwijs........................342 6.7 De leerkracht....................344 Referenties..........................346 Hoofdstuk 7. Wat kunt u doen? Tips voor kinderen met ADHD-gedrag en mensen met psychische problemen.........................351 7.1 Wat kunt u doen als uw kind ADHD vertoont?....................351 7.2 Wat kunt u doen bij psychische problemen?.......................358 Referenties..........................368 Hoofdstuk 8. Epiloog..............................373 Referenties..........................379 Appendix I. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens............383 Appendix II. Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties (1989)...........393 Appendix III. De verklaring van de rechten van de mens aangaande geestelijke gezondheid............401 Appendix IV. De Code van Neurenberg.......................405 Woordenlijst ........................409 Index................................433