De NCKO-Kwaliteitsmonitor | Mirjam Gevers Deynoot Schaub

Hét instrument waarmee kinderdagverblijven zelf hun pedagogische kwaliteit in kaart kunnen brengen

25,99

In Stock

In het nieuws

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen

News Reviews

We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?

Boekinformatie

ISBN 9789085602323
Aantal bladzijden 136
Afmetingen 260 x 202 x 9 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever SWP, Uitgeverij B.V.
Auteur Mirjam Gevers Deynoot Schaub (auteur)

Mirjam Gevers Deynoot-Schaub studeerde pedagogiek aan de Universiteit van Leiden. Daarna heeft zij aan de Universiteit van Amsterdam een (kwantitatief) onderzoek uitgevoerd naar de sociale interacties en spel van jonge kinderen in kinderdagverblijven. Hierop promoveerde zij in 2006 en alle onderzoeksresultaten zijn in internationale wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd. Sinds 2007 is Mirjam werkzaam bij het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO). Het NCKO doet onderzoek naar de pedagogische kwaliteit van Nederlandse kinderdagverblijven (0-4 jaar). Deze grootschalige studie naar de Nederlandse kinderdagverblijven vindt plaats in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en is gestart in 2002 als de Nationale Studie Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang. Mirjam geeft leiding aan kwaliteitspeilingen binnen diverse kinderopvangsectoren en is betrokken bij de verbetering van interactievaardigheden van ROC-studenten NCKO Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek. De afgelopen jaren heeft Mirjam veel ervaring opgedaan op het gebied van (de ontwikkeling) van zowel wetenschappelijke instrumenten (ITERS-R/ECERS-R, CIP scales, meetinstrument pedagogische kwaliteit Gastouderopvang) als praktijkinstrumenten (NCKO-Kwaliteitsmonitor, monitor BSO en Monitor Gastouderopvang) voor de kinderopvang. De werkzaamheden van Mirjam voor het NCKO zijn ondergebracht bij het Kohnstamm Instituut waar zij sinds 2009 als senior-onderzoeker werkt. Voor het instituut verwerft zij regelmatig opdrachten van de Nederlandse overheid en andere instanties.
Geïllustreerd Neen
Druk 4
Datum van uitgifte 26-07-2022
Inhoudsopgave Ter inleiding 11 DEEL I: Achtergrond en toepassingsmogelijkheden van de NCKO-Kwaliteitsmonitor 13 1 Achtergrond en ontwikkeling van de NCKO-Kwaliteitsmonitor 15 1.1 Het NCKO 16 1.2 Van kwaliteitsmodel naar wetenschappelijk meetinstrument 16 1.3 Van wetenschappelijk instrument naar veldinstrument: de NCKO-Kwaliteitsmonitor 19 2 Onderdelen van de NCKO-Kwaliteitsmonitor 21 2.1 Interactievaardigheden 22 2.2 Kwaliteit van de Leefomgeving 25 2.3 Structurele Kwaliteit 26 3 Toepassingsmogelijkheden van de NCKO-Kwaliteitsmonitor 29 Veelgestelde vragen 33 Referenties 39 DEEL II: Handleidingen 43 1 Interactievaardigheden 45 1.1 Inleiding 46 1.2 Werkwijze: zes stappen 46 1.3 Toepassing bij supervisie of intervisie 50 1.4 Beschrijving van de zes pedagogische interactievaardigheden 53 2 Kwaliteit van de Leefomgeving 81 2.1 Inleiding 82 2.2 Werkwijze 82 2.3 De observatielijst Kwaliteit van de Leefomgeving 85 3 Structurele Kwaliteit 101 3.1 Inleiding 102 3.2 Groepsgrootte en staf-kindratio 102 3.3 Groepsstabiliteit en stafstabiliteit 103 De NCKO-Kwaliteitsmonitor Bijlagen 109 Scoreformulier Interactievaardigheden 110 Scoreformulier Kwaliteit van de Leefomgeving 111