Anders coachen met de Bepper Balance Methode | Liesbeth Bouwhuis

Hoe zelf zien, voelen en ontdekken je cliënt helpt bij het veranderproces & Waarom en hoe de Bepper Balance Methode werkt!

29,96

In Stock

In het nieuws

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen

News Reviews

We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?

Boekinformatie

ISBN 9789090329376
Aantal bladzijden 166
Afmetingen 297 x 210 x 9 mm
Afwerking Paperback / softback
Uitgever Bepper B.V.
Auteur Liesbeth Bouwhuis (auteur)

Liesbeth Bouwhuis is gecertificeerd coach en trainer. Zij ontwikkelde van uit haar praktijk een nieuwe methode die tastbaar en snel werkt voor iedere coachende professional die anderen helpt om inzicht te krijgen en verder te komen in het veranderproces. Met de schijnbaar speelse en toegankelijke tools heeft zij al veel cliënten een stap verder geholpen. Ook andere professionals zijn inmiddels getraind en ervaren in het werken met de Bepper Balance Methode. De methode kan ook worden toegepast bij volwassenen, kinderen én jongeren en is geschikt voor het werken met individuen, stellen, gezinnen en teams. De methode wordt ingezet als aanvulling op de reguliere aanpak of als basis bij het werken met teams en gezinnen.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 13-03-2020
INHOUDSOPGAVE 1. Inleiding 9 1.1 Wie ben ik & Vanwaar de naam BEPPER? 11 2. Introductie van de Bepper Balance Methode 13 2.1 Doel 14 2.2 Doelgroepen 15 2.3 Schema van de basis aanpak van de BBM 16 2.4 Begrippen 17 2.5 Het Bepper Bord 19 3. Ingrediënten van de BBM 21 3.1 Visueel en tastbaar 21 3.2 Wegen en afwegen 22 3.3 Verdeel & heers 23 3.4 Verhuistijd en kiespijn 24 3.5 Inzoomen of uitzoomen? 24 3.6 Zien wat je voelt 25 3.7 Ik-sterkte door bewustzijn op eigenaarschap 25 3.8 De kracht van zelf ontdekken 26 3.9 Framing, Priming en sturing met vragen 27 4. Veranderen 31 4.1 Slagingskans van een intentie 32 4.2 Makkelijker gezegd dan gedaan 33 4.3 Motivatie van binnen of van buiten 34 4.4 Accepteren, Loslaten of Aanpakken 35 4.5 Nature vs Nurture 36 4.6 Systeem 1 & Systeem 2 37 4.7 Comfortzone, een dubbelzinnig woord 38 4.8 Je kunt je eigen geluk behoorlijk in de weg zitten 38 4.9 Intellect, Affect en Instinct 39 4.10 De kracht van vertrouwen 41 4.11 Wat wel en wat niet 42 4.12 Stereotypen 43 4.13 Angst voor anders 46 4.14 Eigenaarschap & Verantwoordelijkheid 47 5. De BBM nader uitgewerkt 49 5.1 Uitgangspunten 50 5.2 Eerst een voorbeeld 51 5.2.1 Zit ik op de juiste plek? 51 5.3 De opbouw nader uitgewerkt 52 5.3.1 Stap 1, Het formuleren van de Hoofdvraag. 52 5.3.2 Stap 2, Het stellen van de Aspectvraag 53 5.3.3 Stap 3, Het opschrijven van de aspecten 54 5.3.4 Stap 4, Het stellen van de eerste Weegvraag 56 5.3.5 Stap 5, De eerste weging 56 5.3.6 Stap 6, Het stellen van de tweede Weegvraag 57 5.3.7 Stap 7, De tweede weging 58 5.3.8 Stap 8, Vragen, bevindingen & acties 58 5.3.9 Een 2e ronde 59 5.3.10 De rol van de professional 60 6. Eerst zelf? 62 6.1.1 Een eerste oefening op papier 62 7. Boven het bord 63 7.1 Wat gebeurt er nog meer? Stem, adem, houding…. 63 7.1.1 Voorbeeld 1: Observatie buiten het bord, vanuit de professional 63 7.1.2 Voorbeeld 2: Observatie buiten het bord, vanuit de cliënt 63 8. Invloed 64 8.1 Pyramide van invloed en toeval 65 8.1.1 Moment van invloed 65 8.1.2 Toeval 66 8.1.3 Toeval = pech of geluk 67 8.1.4 Keuze = bewust 67 8.1.5 Invloed van omgeving 68 8.1.6 Het verloop van invloed 70 8.1.7 Het bevorderen en beperken van invloed 70 9. Krachten 72 9.1 Trekkende krachten 72 9.1.1 De saboteur 73 9.1.2 Egoïsme, Egocentrisme en Ik-sterkte 74 9.1.3 Ben jij leider of volger in jouw leven? 76 9.1.4 Winnen, verliezen en dominosteentjes 78 9.1.5 Al die behoeftes 80 9.2 Vechten en Veerkracht 80 9.2.1 Vechten tegen invloeden van buiten 81 9.2.2 Veerkracht 81 10. Praktijk 1 82 10.1 Sessies met 1 persoon, vraag vanuit cliënt 82 10.1.1 Doorgaan of stoppen? 83 10.1.2 Blij met jezelf? 83 10.1.3 Studeren in het buitenland of toch niet? 84 10.1.4 Moeizame relatie met moeder? 85 10.1.5 Terug naar geboorteland of niet? 86 10.1.6 Last van stress? 87 10.1.7 Naar welke VO-school wil ik? 87 10.1.8 Onrustige klas 88 10.1.9 Anders omgaan met stress 89 10.1.10 Prioriteit in voorwaarden? 90 10.2 Voorbeelden uit de praktijk; 1 persoon, vraag vanuit hulpverlener(s) 90 10.2.1 Is er iets gebeurd? 91 10.2.2 Hoe gaat het nu met u? 91 10.2.3 Wat wil ik leren? 92 10.2.4 Op zoek naar gereedschap 93 10.2.5 Toekomst-beren in het nu 93 11. Variaties binnen de basis-aanpak 94 11.1 De confronterende aanpak 94 11.2 Een positieve wending 95 12. Communicatie 96 12.1 Transactionele analyse 97 12.2 Hoe vertel je en hoe luister je? 100 12.3 De Drama Driehoek 100 12.4 Woord 101 12.5 Beeld 103 12.6 Denken en invullen voor anderen 104 12.6.1 Spinselen 105 12.6.2 Wrevelen 106 13. Praktijk 2 108 13.1 Sessie met 2 personen 108 13.1.1 Spanning in de relatie? 111 13.1.2 Twee collega’s, eerst apart, dan samen een sessie 111 13.1.3 Hoe kunnen we elkaar weer vertrouwen? 113 14. Modellen 115 14.1 Risico, Gedrag en Voorstellings-vermogen 115 14.2 Traplopen 120 14.3 Spinnenwebben 121 15. Mogelijkheden buiten de basis-aanpak 122 15.1 Het Bepper Bord als momentopname en voortgangsmeting-tool 122 15.1.1 Voorbeeld 1 123 15.1.2 Voorbeeld 2 124 15.2 De Transactionele Analyse en de Dramadriehoek 124 15.2.1 Het perfecte plaatje 125 15.2.2 Het meer realistische beeld 126 15.2.3 Gaat het hier mis? 126 15.3 De ‘IK’ centraal; Grenzen voelen en bewaken 129 16. Bepper Balance Team-kit 132 17. Praktijk 3 133 17.1 Werken met een gezin, samengesteld en co-ouder-gezin 133 17.1.1 Regels en afspraken bij gezins-sessies 134 17.1.2 Mogelijke onderwerpen: 134 17.2 Voorbeelden uit de praktijk; Werken met een gezin: 135 17.2.1 Gescheiden? Wat spreken we af? 135 17.2.2 Samen op vakantie? 136 17.3 Werken met een Team 137 17.3.1 Optimaliseren van ons team 138 17.3.2 Hoe blijven we prettig werken met elkaar? 142 17.4 Werken met een klas 143 17.4.1 Het organiseren van een klasse-feestje 143 17.4.2 Een gesprek tussen vier jongens van ongeveer 10 jaar en hun IB’er. 144 18. Onderzoek 146 19. Voordelen van de BBM op een rijtje 149 19.1 Voordelen voor de cliënt 149 19.2 Voordelen voor de professional 150 20. Misverstanden 151 20.1 Dit kan ik ook met mijn cliënt op papier doen, of mondeling 151 20.2 Veel te moeilijk voor kinderen 151 20.3 Het is een spel 151 21. Meer van Bepper 152 21.1 1 tool, 3 toepassingen 152 21.2 De Bepper Bonus Methode 152 21.2.1 Inzicht in cijfers 153 21.2.2 Inzicht in Sommen 154 21.3 Brikkers 156 21.3.1 Doel van het spel 156 21.3.2 Regels: 156 21.3.3 Voorbeeldsituaties: 157 21.3.4 Variatie “1 om 1” 158 21.3.5 Variatie “Verboden gaten” 158 22. Tot slot 159 22.1.1 Coaching 159 22.1.2 Trainingen 160 22.1.3 Workshops en cursussen 160 22.1.4 Het Bepper Bord en de Bepper Team-Kit 160 22.1.5 Innovatie 160 22.2 Oefenbord op papier 161 22.3 Bedankt 162 23. Quotes 163 24. bibliografie 164