Anders coachen met de Bepper Balance Methode | Liesbeth Bouwhuis
Hoe zelf zien, voelen en ontdekken je cliënt helpt bij het veranderproces & Waarom en hoe de Bepper Balance Methode werkt!
€29,96
In Stock
News Reviews
We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?
Boekinformatie
ISBN | 9789090329376 |
---|---|
Aantal bladzijden | 166 |
Afmetingen | 297 x 210 x 9 mm |
Afwerking | Paperback / softback |
Uitgever | Bepper B.V. |
Auteur | Liesbeth Bouwhuis (auteur) Liesbeth Bouwhuis is gecertificeerd coach en trainer. Zij ontwikkelde van uit haar praktijk een nieuwe methode die tastbaar en snel werkt voor iedere coachende professional die anderen helpt om inzicht te krijgen en verder te komen in het veranderproces. Met de schijnbaar speelse en toegankelijke tools heeft zij al veel cliënten een stap verder geholpen. Ook andere professionals zijn inmiddels getraind en ervaren in het werken met de Bepper Balance Methode. De methode kan ook worden toegepast bij volwassenen, kinderen én jongeren en is geschikt voor het werken met individuen, stellen, gezinnen en teams. De methode wordt ingezet als aanvulling op de reguliere aanpak of als basis bij het werken met teams en gezinnen. |
Geïllustreerd | Neen |
Druk | 1 |
Datum van uitgifte | 13-03-2020 |
INHOUDSOPGAVE
1. Inleiding 9
1.1 Wie ben ik & Vanwaar de naam BEPPER? 11
2. Introductie van de Bepper Balance Methode 13
2.1 Doel 14
2.2 Doelgroepen 15
2.3 Schema van de basis aanpak van de BBM 16
2.4 Begrippen 17
2.5 Het Bepper Bord 19
3. Ingrediënten van de BBM 21
3.1 Visueel en tastbaar 21
3.2 Wegen en afwegen 22
3.3 Verdeel & heers 23
3.4 Verhuistijd en kiespijn 24
3.5 Inzoomen of uitzoomen? 24
3.6 Zien wat je voelt 25
3.7 Ik-sterkte door bewustzijn op eigenaarschap 25
3.8 De kracht van zelf ontdekken 26
3.9 Framing, Priming en sturing met vragen 27
4. Veranderen 31
4.1 Slagingskans van een intentie 32
4.2 Makkelijker gezegd dan gedaan 33
4.3 Motivatie van binnen of van buiten 34
4.4 Accepteren, Loslaten of Aanpakken 35
4.5 Nature vs Nurture 36
4.6 Systeem 1 & Systeem 2 37
4.7 Comfortzone, een dubbelzinnig woord 38
4.8 Je kunt je eigen geluk behoorlijk in de weg zitten 38
4.9 Intellect, Affect en Instinct 39
4.10 De kracht van vertrouwen 41
4.11 Wat wel en wat niet 42
4.12 Stereotypen 43
4.13 Angst voor anders 46
4.14 Eigenaarschap & Verantwoordelijkheid 47
5. De BBM nader uitgewerkt 49
5.1 Uitgangspunten 50
5.2 Eerst een voorbeeld 51
5.2.1 Zit ik op de juiste plek? 51
5.3 De opbouw nader uitgewerkt 52
5.3.1 Stap 1, Het formuleren van de Hoofdvraag. 52
5.3.2 Stap 2, Het stellen van de Aspectvraag 53
5.3.3 Stap 3, Het opschrijven van de aspecten 54
5.3.4 Stap 4, Het stellen van de eerste Weegvraag 56
5.3.5 Stap 5, De eerste weging 56
5.3.6 Stap 6, Het stellen van de tweede Weegvraag 57
5.3.7 Stap 7, De tweede weging 58
5.3.8 Stap 8, Vragen, bevindingen & acties 58
5.3.9 Een 2e ronde 59
5.3.10 De rol van de professional 60
6. Eerst zelf? 62
6.1.1 Een eerste oefening op papier 62
7. Boven het bord 63
7.1 Wat gebeurt er nog meer? Stem, adem, houding…. 63
7.1.1 Voorbeeld 1: Observatie buiten het bord, vanuit de professional 63
7.1.2 Voorbeeld 2: Observatie buiten het bord, vanuit de cliënt 63
8. Invloed 64
8.1 Pyramide van invloed en toeval 65
8.1.1 Moment van invloed 65
8.1.2 Toeval 66
8.1.3 Toeval = pech of geluk 67
8.1.4 Keuze = bewust 67
8.1.5 Invloed van omgeving 68
8.1.6 Het verloop van invloed 70
8.1.7 Het bevorderen en beperken van invloed 70
9. Krachten 72
9.1 Trekkende krachten 72
9.1.1 De saboteur 73
9.1.2 Egoïsme, Egocentrisme en Ik-sterkte 74
9.1.3 Ben jij leider of volger in jouw leven? 76
9.1.4 Winnen, verliezen en dominosteentjes 78
9.1.5 Al die behoeftes 80
9.2 Vechten en Veerkracht 80
9.2.1 Vechten tegen invloeden van buiten 81
9.2.2 Veerkracht 81
10. Praktijk 1 82
10.1 Sessies met 1 persoon, vraag vanuit cliënt 82
10.1.1 Doorgaan of stoppen? 83
10.1.2 Blij met jezelf? 83
10.1.3 Studeren in het buitenland of toch niet? 84
10.1.4 Moeizame relatie met moeder? 85
10.1.5 Terug naar geboorteland of niet? 86
10.1.6 Last van stress? 87
10.1.7 Naar welke VO-school wil ik? 87
10.1.8 Onrustige klas 88
10.1.9 Anders omgaan met stress 89
10.1.10 Prioriteit in voorwaarden? 90
10.2 Voorbeelden uit de praktijk; 1 persoon, vraag vanuit hulpverlener(s) 90
10.2.1 Is er iets gebeurd? 91
10.2.2 Hoe gaat het nu met u? 91
10.2.3 Wat wil ik leren? 92
10.2.4 Op zoek naar gereedschap 93
10.2.5 Toekomst-beren in het nu 93
11. Variaties binnen de basis-aanpak 94
11.1 De confronterende aanpak 94
11.2 Een positieve wending 95
12. Communicatie 96
12.1 Transactionele analyse 97
12.2 Hoe vertel je en hoe luister je? 100
12.3 De Drama Driehoek 100
12.4 Woord 101
12.5 Beeld 103
12.6 Denken en invullen voor anderen 104
12.6.1 Spinselen 105
12.6.2 Wrevelen 106
13. Praktijk 2 108
13.1 Sessie met 2 personen 108
13.1.1 Spanning in de relatie? 111
13.1.2 Twee collega’s, eerst apart, dan samen een sessie 111
13.1.3 Hoe kunnen we elkaar weer vertrouwen? 113
14. Modellen 115
14.1 Risico, Gedrag en Voorstellings-vermogen 115
14.2 Traplopen 120
14.3 Spinnenwebben 121
15. Mogelijkheden buiten de basis-aanpak 122
15.1 Het Bepper Bord als momentopname en voortgangsmeting-tool 122
15.1.1 Voorbeeld 1 123
15.1.2 Voorbeeld 2 124
15.2 De Transactionele Analyse en de Dramadriehoek 124
15.2.1 Het perfecte plaatje 125
15.2.2 Het meer realistische beeld 126
15.2.3 Gaat het hier mis? 126
15.3 De ‘IK’ centraal; Grenzen voelen en bewaken 129
16. Bepper Balance Team-kit 132
17. Praktijk 3 133
17.1 Werken met een gezin, samengesteld en co-ouder-gezin 133
17.1.1 Regels en afspraken bij gezins-sessies 134
17.1.2 Mogelijke onderwerpen: 134
17.2 Voorbeelden uit de praktijk; Werken met een gezin: 135
17.2.1 Gescheiden? Wat spreken we af? 135
17.2.2 Samen op vakantie? 136
17.3 Werken met een Team 137
17.3.1 Optimaliseren van ons team 138
17.3.2 Hoe blijven we prettig werken met elkaar? 142
17.4 Werken met een klas 143
17.4.1 Het organiseren van een klasse-feestje 143
17.4.2 Een gesprek tussen vier jongens van ongeveer 10 jaar en hun IB’er. 144
18. Onderzoek 146
19. Voordelen van de BBM op een rijtje 149
19.1 Voordelen voor de cliënt 149
19.2 Voordelen voor de professional 150
20. Misverstanden 151
20.1 Dit kan ik ook met mijn cliënt op papier doen, of mondeling 151
20.2 Veel te moeilijk voor kinderen 151
20.3 Het is een spel 151
21. Meer van Bepper 152
21.1 1 tool, 3 toepassingen 152
21.2 De Bepper Bonus Methode 152
21.2.1 Inzicht in cijfers 153
21.2.2 Inzicht in Sommen 154
21.3 Brikkers 156
21.3.1 Doel van het spel 156
21.3.2 Regels: 156
21.3.3 Voorbeeldsituaties: 157
21.3.4 Variatie “1 om 1” 158
21.3.5 Variatie “Verboden gaten” 158
22. Tot slot 159
22.1.1 Coaching 159
22.1.2 Trainingen 160
22.1.3 Workshops en cursussen 160
22.1.4 Het Bepper Bord en de Bepper Team-Kit 160
22.1.5 Innovatie 160
22.2 Oefenbord op papier 161
22.3 Bedankt 162
23. Quotes 163
24. bibliografie 164
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen