6 Inbreuk op IE-rechten | Marjolein Driessen

44,51

In Stock

Niet ingelogd? Maak snel uw gratis account en maak uw eigen boekbesprekingen.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

In het nieuws

Boekinformatie

ISBN 9789082373257
Aantal bladzijden 298
Afmetingen 217 x 154 x 22 mm
Afwerking Hardback
Uitgever Legaltree B.V.
Auteur Marjolein Driessen (auteur)

Theo-Willem van Leeuwen (auteur)
Marjolein Driessen is advocaat/ondernemer en een ervaren specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht. Zij adviseert innovatieve en creatieve ondernemers en (internationale) bedrijven op het gebied van merken, handelsnamen, modellen, auteursrecht en reclame (campagnes, advertenties e.d.). Haar klanten waarderen Marjolein om haar pragmatische en doel- en oplossingsgerichte aanpak en het persoonlijke contact. In conflicten tussen partijen is het vinden van een oplossing buiten de rechter om altijd het uitgangspunt. Maar waar dat niet anders kan, procedeert ze bij de rechter of instanties als merkenbureaus. Marjolein publiceert vaak over actuele IE-gerelateerde onderwerpen, zowel in de (landelijke) pers als via het Legaltree blog, gastblogs en in (internationale) vakbladen. Ze geeft daarnaast regelmatig cursussen en workshops. Theo-Willem van Leeuwen is jarenlang werkzaam geweest in het bedrijfsleven, onder andere als marketing manager en general manager bij diverse bedrijven in de reclamewereld. In 2002 heeft hij de overstap gemaakt naar een carrière als merkenjurist bij een gerenommeerd internationaal merkenbureau zodat hij zijn creatieve insteek kon combineren met het intellectuele eigendomsrecht. In 2007 startte hij zijn eigen merkenbureau: Abcor. Uitgangspunt is het ontzorgen van klanten en praktische, heldere adviezen bieden op het gebied van het merkenrecht (zoals: het claimen van rechten, het aanpakken van online merkinbreuk via websites en sociale media et cetera). Daarbij worden de grenzen van het recht opgezocht. Theo-Willem is actief als docent en publiceert regelmatig in de (landelijke) pers.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 06-02-2020
U kan een stukje van het boek hier downloaden of gewoon hieronder lezen.
1 Inbreuk op IE-rechten, namaak en strategie 17 1.1 Namaak en online aanbod nepartikelen 19 1.2 Het tegengaan en voorkomen van namaak 22 1.3 Online aanbod en Notice and Take Down 24 1.4 Namaak en sociale media 25 1.5 Inbreuk: teveel in de slipstream van een ander product 27 Voorbeeld: IN GOLD WE TRUST-hoodies 28 1. Vormgeving 28 2. Opdruk en merkgebruik 29 3. Verkoopkanaal 30 4. Communicatie 30 5. Strategie om inbreuk aan te pakken 31 2 Meubels en accessoires 33 2.1 Meubels en auteursrecht 35 Automatische bescherming 41 Waarop auteursrecht? 41 Wie is de rechthebbende? 42 2.2 Inbreuk auteursrecht – de criteria 46 2.3 Meubels en modellenrecht 55 Nieuwheid en eigen karakter 55 Voordelen EU-modelregistraties 59 2.4 Inbreuk modelrecht – de criteria 60 2.5 Meubels en merkenrecht 66 Geen IE-recht, toch bescherming? 69 3 Fashion 71 3.1 Fashion: inbreuk of inspiratie? 73 3.2 Fashion & auteursrecht 74 3.3 Fashion & modellenrecht 82 3.4 Fashion & merkenrecht 87 3.4.1 Woordmerken 88 3.4.2 Beeldmerken 90 3.4.3 Vormmerken 92 3.4.4 Patroonmerken 95 3.4.5 Positiemerken 96 3.5 Trends in mode 102 3.6 Opdruk T-shirts; merkgebruik of versiering? 106 3.7 Opdruk T-shirts; merkgebruik of parodie? 110 4 Kunst 117 4.1 Kunst – definitie 119 4.2 Kunst – schilderijen 122 Duur auteursrecht 129 4.3 Specifieke regels bij schilderijen / kunst- en bouwwerken 131 ‘Openbaar maken/verveelvoudigen door eigenaar van een schilderij’ 131 ‘Dezelfde soort schilderijen maken’ 132 ‘Panoramavrijheid’ 132 ‘Incidenteel gebruik’ 134 4.4 Kunst – bouwwerken 135 Persoonlijkheidsrechten van architecten 136 5 Foto’s 153 5.1 Zijn foto’s auteursrechtelijk beschermd? 155 5.2 Wanneer zijn foto’s niet auteursrechtelijk beschermd? 159 5.3 Wie heeft welke rechten? 166 Maker is rechthebbende 166 Andere rechthebbenden 167 Portretrecht 168 Bewijs 170 5.4 Inbreuksituaties en uitzonderingen 171 Excuses 172 5.4.1 Uitzondering auteursrecht: gebruik via sociale media 173 5.4.2 Uitzondering auteursrecht: gebruik van foto’s als citaat 175 5.4.3 Uitzondering auteursrecht: overname uit de pers (‘persexceptie’) 181 5.4.4 Uitzondering auteursrecht: privékopie 183 5.4.5 Uitzondering auteursrecht: hyperlinken en embedden 183 5.4.6 Uitzondering auteursrecht: parodie 190 5.5 Inbreuk en dan? 191 To do-lijst bij inbreuken 192 To do-lijst als je een sommatie krijgt 193 Berekenen schadevergoeding 194 6 Reclame 199 6.1 Vergelijkende reclame 201 Voorwaarden vergelijkende reclame 201 6.2 Zoekwoorden, Google AdWords 211 6.3 Metatags 217 7 Conflicten rond namen 223 7.1 Problemen rond handelsnamen (bedrijfsnamen) 225 Inbreuk oudere handelsnaam 225 Inbreuk ouder merk 227 7.1.1 Vergelijkbare handelsnamen 227 7.1.2 Beschrijvende handelsnamen 228 7.1.3 Fictieve handelsnamen 231 7.1.4 De aard van het bedrijf 233 7.1.5 Gebied waarin beide bedrijven actief zijn 234 7.2 Problemen rond productnamen 236 Normaal gebruik? 238 7.2.1 Identieke productnaam voor dezelfde producten 240 7.2.2 Overeenstemmende productnaam voor soortgelijke producten 242 7.2.3 Aanhaken bij een bekend merk 245 7.3 Problemen rond domeinnamen 250 7.3.1 Domeinnaam identiek aan of overeenstemmend met oudere handelsnaam 251 7.3.2 Domeinnaam identiek aan ouder merk 255 7.3.3 Domeinnaam overeenstemmend met merk 256 7.3.4 De simpele administratieve UDRP-procedure 258 7.3.5 Dealers en wederverkopers van merkproducten 259 8 Wat te doen bij inbreuk? 267 8.1 Wat te doen tegen inbreuk – stappenplan 269 8.1.1 Stap 1: bescherm je werk of merk 269 Geen IE-recht, toch bescherming 270 8.1.2 Stap 2: verzamel bewijsmateriaal 271 8.1.3 Stap 3: bepaal of je een kansrijke claim hebt 274 8.1.4 Stap 4: wat is je doel? 275 8.1.5 Stap 5: contact met de ‘inbreukmaker’ 275 8.1.6 Stap 6: regeling of procedure 278 8.2 Een sommatie(brief), wat nu? – stappenplan 278 8.2.1 Geldige rechten? 279 8.2.2 Rechthebbende? 279 8.2.3 Inbreuk? 280 8.2.4 Regeling of verweer 280 8.3 Juridische maatregelen/procedures 284 Merk: oppositie 284 Merk: verval / nietigheid 284 Model: nietigheid 285 Domeinnamen: UDRP 285 IE-rechten: beslag leggen 286 IE-rechten: kortgeding 286 IE-rechten: bodemprocedure 287 8.4 Kosten 288 Kortgeding 288 Bodemprocedure 288 Over de auteurs Marjolein Driessen 290 Theo-Willem van Leeuwen 291 Nawoord 292