4 Reclame | Marjolein Driessen

34,50

In Stock

In het nieuws

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen

News Reviews

We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?

Boekinformatie

ISBN 9789082373233
Aantal bladzijden 208
Afmetingen 218 x 154 x 17 mm
Afwerking Hardback
Uitgever Legaltree B.V.
Auteur Marjolein Driessen (auteur)

Theo-Willem van Leeuwen (auteur)
Marjolein Driessen is advocaat/ondernemer en een ervaren specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht. Zij adviseert innovatieve en creatieve ondernemers en (internationale) bedrijven op het gebied van merken, handelsnamen, modellen, auteursrecht en reclame (campagnes, advertenties e.d.). Haar klanten waarderen Marjolein om haar pragmatische en doel- en oplossingsgerichte aanpak en het persoonlijke contact. In conflicten tussen partijen is het vinden van een oplossing buiten de rechter om altijd het uitgangspunt. Maar waar dat niet anders kan, procedeert ze bij de rechter of instanties als merkenbureaus. Marjolein publiceert vaak over actuele IE-gerelateerde onderwerpen, zowel in de (landelijke) pers als via het Legaltree blog, gastblogs en in (internationale) vakbladen. Ze geeft daarnaast regelmatig cursussen en workshops. Theo-Willem van Leeuwen is jarenlang werkzaam geweest in het bedrijfsleven, onder andere als marketing manager en general manager bij diverse bedrijven in de reclamewereld. In 2002 heeft hij de overstap gemaakt naar een carrière als merkenjurist bij een gerenommeerd internationaal merkenbureau zodat hij zijn creatieve insteek kon combineren met het intellectuele eigendomsrecht. In 2007 startte hij zijn eigen merkenbureau: Abcor. Uitgangspunt is het ontzorgen van klanten en praktische, heldere adviezen bieden op het gebied van het merkenrecht (zoals: het claimen van rechten, het aanpakken van online merkinbreuk via websites en sociale media et cetera). Daarbij worden de grenzen van het recht opgezocht. Theo-Willem is actief als docent en publiceert regelmatig in de (landelijke) pers.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 06-04-2017
U kan een stukje van het boek hier downloaden of gewoon hieronder lezen.
1 Reclame in al zijn vormen 15 1.1 Wat is reclame? 17 1.2 Het belang van reclame 18 1.3 Juridische aspecten in reclame – McDonald’s vs. Burger King 20 1.4 Andere belangrijke aandachtspunten 22 Gebruik van hetzelfde idee in reclame 23 Wie betaalt, bepaalt? 24 Gebruik van stockfotografie/sfeerbeelden 25 Gebruik van sfeerbeelden 27 Gebruik van muziek 28 Gebruik van slagzinnen 29 2 Misleidende reclame – wat mag er wel/niet? 35 2.1 Misleidende reclame – de relevante elementen 37 Openbare mededeling 38 B2B/handelsverkeer 41 Oneerlijke handelspraktijken 42 Misleidend qua inhoud of inkleding 43 Herkenbaar 44 Overdrijving of misleiding? 44 Verandering van het economisch gedrag 47 2.2 Misleidende reclame – diverse categorieën 49 2.3 Misleidende etiketten 56 2.4 Misleidende reclame – voedingsmiddelen 58 Verstrekken van juiste informatie 58 Voedings- en gezondheidsclaims 61 Beschermde benamingen 62 3 Vergelijkende reclame 65 3.1 Vergelijkende reclame – de definitie 67 3.2 Vergelijkende reclame – voorwaarden 69 a. Geen misleiding 70 b. Vergelijkbare producten of diensten 70 c. Vergelijking op objectieve wijze van wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken 70 d. Geen verwarring 74 e. Niet onnodig denigrerend of schadelijk voor de reputatie van een concurrent 76 f. Vergelijking met producten met een zelfde oorsprongsbenaming 79 g. Geen oneerlijk voordeel trekken uit de bekendheid van een merk/handelsnaam e.d. 79 h. Gebruik van namaak merkproducten of -diensten is niet toegestaan 82 i. Speciale aanbiedingen – voorwaarden 82 4 Gebruik van andermans merk in reclame 85 4.1 Dealership/commerciële relatie 87 4.2 Gebruik van characters/typetjes/BN’ers 89 Gebruik van merken van anderen in ideële reclame 98 Gebruik van merken van derden door niet-commerciële organisaties 103 Parodie – commercieel gebruik van merken van derden 106 5 Online reclame 113 5.1 Reclame door middel van AdWords 115 Merkinbreuk? 115 5.2 Reclame via social media 120 Reclamecode Social Media (RSM) 120 Tegengaan sluikreclame door Commissariaat voor de Media 126 6 Portretrecht en reclame 129 6.1 Wat kan allemaal een portret zijn? 131 a. Spotprenten en karikaturen 132 b. Karakteristieke houding/silhouet 133 c. Een stem? 134 6.2 Wel of niet in opdracht gemaakte portretten 137 6.3 Gebruik van modellen/werknemers in reclame 138 6.4 Gebruik van stockmateriaal in reclame 140 6.5 Gebruik van BN’ers in reclame – verzilverbare populariteit 143 6.6 Gebruik van politici in reclame – hoge bomen vangen veel wind? 146 6.7 Hoogte van de verzilverbare populariteit 148 7 Inhakers, aanhakers en ambush marketing 153 7.1 Inhakende reclame 155 Inhaken op de actualiteit 156 Koningsdag en het Koninklijk Huis 161 Inhaken bij evenementen 166 7.2 Evenementen en merken 166 7.3 Toegangskaartjes – voorwaarden 173 7.4 Ambush marketing 176 Toelaatbare vormen 176 8 Hoe en wanneer kun je reclame-uitingen stoppen? 185 8.1 Ongeoorloofde reclame 187 8.2 Klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) 187 Behandeling van klachten 189 Strijd met de goede smaak/fatsoen 190 8.3 Een procedure bij de rechter 196 Verschillende procedures 197 Wat kun je eisen in een procedure? 197 8.4 Ontoelaatbare reclame, en dan? 200 Over de auteurs Marjolein Driessen 202 Theo-Willem van Leeuwen 203 Nawoord 204