3 Vormgeving | Marjolein Driessen

21,50

In Stock

Artikelnummer: 9789082373226 Categorieën: , Tags: , , , , , , ,
Niet ingelogd? Maak snel uw gratis account en maak uw eigen boekbesprekingen.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

In het nieuws

Boekinformatie

ISBN 9789082373226
Aantal bladzijden 121
Afmetingen 218 x 154 x 12 mm
Afwerking Hardback
Uitgever Legaltree B.V.
Auteur Marjolein Driessen (auteur)

Theo-Willem van Leeuwen (auteur)
Marjolein Driessen is advocaat/ondernemer en een ervaren specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht. Zij adviseert innovatieve en creatieve ondernemers en (internationale) bedrijven op het gebied van merken, handelsnamen, modellen, auteursrecht en reclame (campagnes, advertenties e.d.). Haar klanten waarderen Marjolein om haar pragmatische en doel- en oplossingsgerichte aanpak en het persoonlijke contact. In conflicten tussen partijen is het vinden van een oplossing buiten de rechter om altijd het uitgangspunt. Maar waar dat niet anders kan, procedeert ze bij de rechter of instanties als merkenbureaus. Marjolein publiceert vaak over actuele IE-gerelateerde onderwerpen, zowel in de (landelijke) pers als via het Legaltree blog, gastblogs en in (internationale) vakbladen. Ze geeft daarnaast regelmatig cursussen en workshops. Theo-Willem van Leeuwen is jarenlang werkzaam geweest in het bedrijfsleven, onder andere als marketing manager en general manager bij diverse bedrijven in de reclamewereld. In 2002 heeft hij de overstap gemaakt naar een carrière als merkenjurist bij een gerenommeerd internationaal merkenbureau zodat hij zijn creatieve insteek kon combineren met het intellectuele eigendomsrecht. In 2007 startte hij zijn eigen merkenbureau: Abcor. Uitgangspunt is het ontzorgen van klanten en praktische, heldere adviezen bieden op het gebied van het merkenrecht (zoals: het claimen van rechten, het aanpakken van online merkinbreuk via websites en sociale media et cetera). Daarbij worden de grenzen van het recht opgezocht. Theo-Willem is actief als docent en publiceert regelmatig in de (landelijke) pers.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 25-04-2016
1 Het belang van vormgeving 13 1.1 Het belang van design 15 1.2 Hoe kan vormgeving worden beschermd? 17 1.3 Stappenplan bij de bescherming van vormgeving 20 Vast te leggen stappen: 20 2 Kan ik vormgeving via het auteursrecht beschermen en hoe doe ik dat? 23 2.1 Bescherming van vormgeving – auteursrecht (copyright) 25 2.2 Vereisten voor bescherming en uitzonderingen 28 Wat kan geen werk zijn? 30 Stijl 31 2.3 Wie verkrijgt bescherming? 33 De maker 33 Werknemer/werkgever 34 Meerdere makers 34 Werk openbaar gemaakt door een bedrijf 35 Werk wordt gemaakt onder leiding/toezicht van 36 2.4 Bescherming tegen wat/wie? 37 3 Wat is een model en wat zijn de vereisten? 41 3.1 Model – bescherming van het uiterlijk van producten 43 3.2 Vereisten voor bescherming 44 Nieuwheid 44 Eigen karakter 47 3.3 Wat kan geen model zijn? 48 Technische functie 48 Verbindingsstukken 49 Andere uitzonderingen 50 3.4 Bescherming tegen wat/wie? 51 4 Hoe claim ik modelrechten? 53 4.1 Registratie 55 4.2 Niet geregistreerd, toch bescherming (?) 57 4.3 Hoe lang duurt modelbescherming? 58 4.4 Wie is de rechthebbende? 59 5 Hoe bescherm ik een model in de praktijk? 61 5.1 Wat kan allemaal een model zijn? 63 5.2 Waar registreren? 63 5.3 Verloop van de procedure 66 5.4 Wat voor soort afbeeldingen gebruiken in de aanvraag? 67 Kenmerkende eigenschappen 67 a. Lijntekening of foto? 68 b. Stippellijnen 72 c. Kleuren 75 6 De meerwaarde van een modelregistratie 79 6.1 Rechter gaat uit van de geldigheid van een geregistreerd model 81 6.2 Voordeel: modelhouder/opdrachtgever beschouwd als rechthebbende 84 6.3 Voordeel: EU-bescherming 87 6.4 Voordelen modelregistratie ten opzichte van het merkenrecht 87 Problemen met vormmerken in de praktijk 88 Geen gebruikseis bij modellen 89 In het geheim alvast de rechten claimen 90 Voordelen ten opzichte van beeldmerken 91 7 Wat kan ik bestrijden als (model)rechthebbende? 95 7.1 Modelrecht, het uitsluitend recht om… 97 Beschermingsomvang 99 7.2 Inbreuk 99 Inbreuk op meubels 100 Inbreuk op kleding 100 Inbreuk op verpakkingen 103 Inbreuk op grafische vormgeving 105 Inbreuk op een update van vormgeving 106 Inbreuk op functioneel (industrieel) design 107 7.3 Inbreuk, en dan? 109 Over de auteurs Marjolein Driessen 111 Theo-Willem van Leeuwen 112 Nawoord 113