1 Handelsnamen en merken | Marjolein Driessen

21,50

In Stock

In het nieuws

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen

News Reviews

We hebben nog geen externe links voor dit boek. Help je ons een handje?

Boekinformatie

ISBN 9789082373202
Aantal bladzijden 114
Afmetingen 217 x 155 x 15 mm
Afwerking Hardback
Uitgever Legaltree B.V.
Auteur Marjolein Driessen (auteur)

Theo-Willem Leeuwen van (auteur)
Nanette Hoogslag (tekenaar)
Marjolein Driessen is advocaat/ondernemer en een ervaren specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht. Zij adviseert innovatieve en creatieve ondernemers en (internationale) bedrijven op het gebied van merken, handelsnamen, modellen, auteursrecht en reclame (campagnes, advertenties e.d.). Haar klanten waarderen Marjolein om haar pragmatische en doel- en oplossingsgerichte aanpak en het persoonlijke contact. In conflicten tussen partijen is het vinden van een oplossing buiten de rechter om altijd het uitgangspunt. Maar waar dat niet anders kan, procedeert ze bij de rechter of instanties als merkenbureaus. Marjolein publiceert vaak over actuele IE-gerelateerde onderwerpen, zowel in de (landelijke) pers als via het Legaltree blog, gastblogs en in (internationale) vakbladen. Ze geeft daarnaast regelmatig cursussen en workshops. Theo-Willem van Leeuwen is jarenlang werkzaam geweest in het bedrijfsleven, onder andere als marketing manager en general manager bij diverse bedrijven in de reclamewereld. In 2002 heeft hij de overstap gemaakt naar een carrière als merkenjurist bij een gerenommeerd internationaal merkenbureau zodat hij zijn creatieve insteek kon combineren met het intellectuele eigendomsrecht. In 2007 startte hij zijn eigen merkenbureau: Abcor. Uitgangspunt is het ontzorgen van klanten en praktische, heldere adviezen bieden op het gebied van het merkenrecht (zoals: het claimen van rechten, het aanpakken van online merkinbreuk via websites en sociale media et cetera). Daarbij worden de grenzen van het recht opgezocht. Theo-Willem is actief als docent en publiceert regelmatig in de (landelijke) pers.
Geïllustreerd Neen
Druk 1
Datum van uitgifte 24-04-2015
1 Naam-/merkcreatie: de start van een nieuwe episode De eerste stap richting een nieuwe naam Familienamen Fictieve en fantasienamen Beschrijvende namen Verwijzende/associatieve namen Merken en handelsnamen gebaseerd op een gewoon woord Stappenplan naam-/merkcreatie 2 Wat is een handelsnaam, wat zijn de vereisten en hoe bescherm ik een handelsnaam? Handelsnaam Bescherming van een handelsnaam Vereisten voor bescherming Bescherming tegen wat/wie? 3 Wat is een merk en hoe registreer ik een merk? Een merk Woordmerken Logo’s/beeldmerken Slagzinnen Vormmerken Kleurmerken Klankmerken Bijzondere merken 4 Welke eisen stelt de wet aan een merk en wat kan geen merk zijn? Een merk – de eisen Grafische weergave of ook digitaal Onderscheidend vermogen Wat kan geen merk zijn? Openbare orde/goede zeden Gebruik van staatssymbolen Misleidende merken 5 Wat is het verschil tussen een handelsnaam en een merk? En: is registratie van een merk wel nodig? Gebruik vs. registratie Onderscheidend? Regionaal vs. Benelux Naam vs. teken Reikwijdte bescherming Belang merkregistratie 6 Hoe kunnen problemen met een handelsnaam/merk worden voorkomen? Het belang van goed (voor)onderzoek Wat nu als er een gelijkende naam gevonden wordt? 7 Hoe claim ik alle rechten? Registratie geeft rechten, niet het enkele gebruik Hoe lang duurt merkbescherming? Waar en hoe wordt een merk geregistreerd? Op wiens naam wordt het merk geregistreerd? Voor welke producten en diensten wordt een merk geregistreerd? Waar vindt registratie plaats: in Nederland / EU / wereldwijd? China Stappenplan 8 Wat kan ik bestrijden met een handelsnaam of merkregistratie? Handelsnaam Jongere gelijke(nde) handelsnaam Plaats van vestiging Aard van de onderneming Verwarringsgevaar Conclusie Merkrecht Artikel 2.20 BVIE Sub a – identiek teken / identieke waren/diensten Sub b – overeenstemmend teken / soortgelijke waren/diensten Sub c – bekend merk Sub d – ander gebruik Inbreuk, en dan?